/‘AUTORICA KUĆE MASLINOVOG ULJA’ Lorena je nagrađena poduzetnica koja popularizira Istru: ‘Bilo je prekrasnih trenutaka, ali i puno prepreka’

‘AUTORICA KUĆE MASLINOVOG ULJA’ Lorena je nagrađena poduzetnica koja popularizira Istru: ‘Bilo je prekrasnih trenutaka, ali i puno prepreka’

“Danas žena mora biti spremna raditi na „dva“ posla ako želi karijeru i mislim da je to razlog da se mnoge žene ne odlučuju na poduzetništvo”, rekla nam je Puljanka Lorena Boljunčić, vlasnica tvrtke Idea Istra koju uspješno vodi već gotovo 10 godina. Riječ je o agenciji za razvoj novih kulturno-turističkih proizvoda među kojima je i Kuća istarskog maslinovog ulja u Puli, atrakcija koja se u našla u nizu svjetskih turističkih vodiča. Zahvaljujući ovom, ali i drugim projektima proglašena je i za najbolju mikro poduzetnicu 2021. godine.

Lorena iza sebe ima zanimljiv poduzetnički put. U Puli je završila matematičku gimnaziju i nakon nje upisala u Zagrebu Filozofski fakultet – povijest umjetnosti i komparativnu književnost. Kako je, ističe, željela steći još neka znanja, završila je i postdiplomski studij na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, smjer marketing. Magistrirala je na temi “Uloga i značaj kulturnih atraktivnih elemenata u marketingu turističke destinacije”. Nakon studija radila je na nekoliko turističkih projekata u Istri, a zatim u Zagrebu u međunarodnim kompanijama u odjelima marketinga. U svojoj 40-toj godini odlučila se za poduzetništvo i vratila u rodnu Pulu gdje trenutno živi sa svoje dvoje tinejdžera.

U intervjuu za Generaciju upitali smo je o počecima vođenja tvrtke, položaju žena u poduzetništvu, predrasudama prema ženama u društvu, prednostima koje Istra ima za turizam, Kući istarskog maslinovog ulja, ali i što bi poručila mladim poduzetnicama u Hrvatskoj.

Kada i zašto ste se odlučili postati poduzetnica? Od kuda ideja za tvrtku Idea Istra?

Nakon dugog razdoblja rada u manjim i većim kompanijama, osjetila sam se spremnom krenuti u poduzetništvo i ostvariti neke svoje ideje. U principu, osjetila sam da su se različite kockice znanja i iskustva posložile i da točno znam u kojem segmentu želim napraviti nešto novo kroz vlastiti biznis.

Sva svoja znanja i vještine željela sam usmjeriti na razvoj novih i zanimljivih kulturno-turističkih proizvoda na području Istre. Moje osnovno obrazovanje je povijest umjetnosti i želja mi je bila stvoriti proizvode i usluge koji će goste naučiti nešto o nama, o destinaciji u koju dolaze. Tako je oblikovana i misija tvrtke: stvarati kvalitetne i samoodržive kulturno-turističke proizvode, pružiti posjetiteljima Istre sadržajno provedeno vrijeme u kojem će obogatiti svoje poznavanje povijesnog i kulturnog naslijeđa Istre te pridonijeti da kultura postane jedan od glavnih razloga dolaska u Istru kao turističku destinaciju.

Dobitnica ste nagrade za najbolju mikro poduzetnicu 2021. godine. Koliko vam znači ovo priznanje i je li vam poslužilo kao ‘vjetar u leđa’?

Moram priznati da mi je nakon najtežih trenutaka u razdoblju poslovanja tvrtke, uzrokovanih dolaskom korone, bilo jako drago i poticajno primiti takvo priznanje. Usprkos dvjema zahtjevnim godinama uspjela sam smanjiti troškove, prebaciti Kuću maslinovog ulja na novu lokaciju te vratiti poslovanje u normalu.

Netko je to primijetio, valorizirao i stoga sam zaista zahvalna “Women in Adria” na dodijeljenom priznanju.

BPW Brod

Uspješno vodite tvrtku već gotovo 10 godina. Što je sve potrebno da bi uspješno poslovali? Koje osobine su poželjne za jednu poduzetnicu?

Da, upravo se navršava 10 godina mog poduzetništva. Biti poduzetnik je poziv, osoba to mora osjećati iznutra. Buditi se i lijegati s mislima o poslu, sanjariti, a opet biti realan, razvijati sebe, poticati i motivirati druge, ljubazno se ‘fajtati’ kad treba… Bilo je u tih deset godina prekrasnih trenutaka, ali i puno prepreka, izazova, neprospavanih noći. Tako da bih rekla da je najvažnija osobina upornost i spremnost za nalaženje inovativnih rješenja i kad se čini da ih nema. Naravno, pored znanja i nekog realnog pogleda na ono što radite.

Je li lako biti poduzetnica u Hrvatskoj? Kakav je položaj žena u poduzetništvu? Ima li predrasuda? Ima li razlika u zaradi u odnosu na muškarce?

Rekla bih da predrasuda svakako ima. I sama sam prvih nekoliko godina nailazila na niz podsmjeha od strane nekih muških kolega. Također, sigurno je ženama teže nego muškim kolegama koji ne misle što će djeca jesti za ručak i da li je roba oprana, a kuća čista.

Razlike u zaradi u smislu poduzetništva ne znam, jer, mjerilo je tržište, ali prema statistikama plaća, one svakako postoje.

Tek svaka deseta žena u Hrvatskoj je poduzetnica. Što mislite zašto je tome tako i kako privući žene da se odvaže na poduzetništvo?

Mislim da je jedan od glavnih razloga okrenutost obitelji, odnosno očekivanje okoline da se žena tradicionalno mora više od muškarca posvetiti obitelji. Žena mora biti spremna raditi na „dva“ posla ako želi karijeru i mislim da je to razlog da se mnoge žene ne odlučuju na poduzetništvo. Općenito je stav u društvu da muškarac mora više zarađivati i da je on financijski stup obitelji. Žene prema tom uvjerenju moraju biti skromne, ne prezahtjevne, tako da osoba koja ulazi u poduzetništvo mora biti prilično jaka da se ne obazire na takve obrasce i da samouvjereno kroči svojim putem.

Dan s poslovnim ženama

Koje su sve prednosti koje Istra ima za turizam? Može li kultura biti profitabilna?

Istra je, kao mnogi dijelovi Lijepe naše, raj na zemlji s nizom atraktivnih elemenata koji privlače kako domaće stanovništvo tako i naše goste. Priroda, mir, more, blaga klima…

Kultura sama ima niz segmenata koji su zanimljivi našim posjetiteljima: suvremeno stvaralaštvo, kulturno-povijesni spomenici, tradicijski obrti…

Kakve sve inovativne kulturno-turističke proizvode nudite?

Prvi turistički proizvod s kojim sam krenula je Pula City Tour – panoramski razgled grada uz priču o Puli na 13 svjetskih jezika. Cilj ovog proizvoda bio je pokazati gostima raznolikost Pule, jer se gosti obično zadržavaju u centru grada i uglavnom znaju za rimske spomenike.

Tijekom vožnje, gosti saznaju zamamljivosti iz različitih razdoblja naše povijesti, posebno Austro-ugarske, ali i iz naše sadašnjosti, što u principu nemaju gdje saznati. Tko je Mate Parlov, kako je nastalo brodogradilište Uljanik, zašto je Pula poznata po rock sceni, kakav je to pulski Sa(n)jam knjiga.. samo su neke od informacija o suvremenosti Pule koje gosti čuju tijekom vožnje.

Što sve nudi Kuća istarskog maslinovog ulja u Puli?

U Kući istarskog maslinovog ulja, kojoj se upravo ovih dana navršava 6 godina, željela sam spojiti zanimljivu kulturološku priču o maslinarstvu koje je ovdje bilo prisutno još od rimskog razdoblja, pokazati tradiciju, odnosno, kako su naši stari stvarali maslinovo ulje te kako to mi radimo danas. Međutim, osim povijesnog pregleda, išla sam korak dalje i dala mogućnost svakom posjetitelju da i sam (uz naše stručno vodstvo) nauči kako prepoznati vrhunsko ulje, kao da se nalazi na nekom međunarodnom natjecanju, odnosno da postane „pravi sommelier“ za ulja.

Za takvu vrstu prezentacije gosti nas zaista nagrađuju, jer nam ostavljaju pregršt odličnih ‘review’-a te smo ušli u niz svjetskih turističkih vodiča.

Što biste poručili mladim ženama koje se tek odlučuju na poduzetništvo?

Ako osjećate unutrašnji poriv, krenite! Oboružajte se strpljenjem, učite, radite na sebi, ne marite za pokoje greške u koracima. Družite se s osobama koje vas potiču, umrežite se s drugim poduzetnicama i uživajte u samom putu. Rezultati će sigurno doći.

Maja Šubarić Mahmuljin/Barbara Kraš Kedmenec

Foto: privatna arhiva

*Tekst je objavljen u sklopu projekta „Žene u 21. stoljeću- je li jednakost nedostižna?“ kojeg financira Agencija za elektroničke medije.