/‘CLICKBAIT NOVINARSTVO – DA ILI NE?’ Naslovi koji potiču znatiželju nisu uvijek poželjni: ‘Ako se koriste zlonamjerno, gubi se povjerenje čitatelja’

‘CLICKBAIT NOVINARSTVO – DA ILI NE?’ Naslovi koji potiču znatiželju nisu uvijek poželjni: ‘Ako se koriste zlonamjerno, gubi se povjerenje čitatelja’

Clickbait novinarstvo je noviji tip novinarstva u kojem je prezentacija vijesti usmjerena na klikove, a uglavnom se odnosi na senzacionalističke naslove članaka koji čitateljima internetskih portala navodno nude ekskluzivan ili nesvakidašnji sadržaj. Clickbait naslovi potiču znatiželju čitatelja pružajući nedovoljno informacija. Najčešći primjeri su “nećete vjerovati ovome”, “ovo morate vidjeti”, “ono što se dogodilo sljedeće će vas šokirati” i slično. Oni služe kao mamac za čitatelje, kao što to govori i sam izraz koji je složenica engleskih riječi click (klik) i bait (mamac).

Upitali smo nekoliko urednika i novinara s internetskih portala da nam prokomentiraju ‘clickbait’ novinarstvo, zašto se koristi, koliko je učestalo danas u medijima, posebice na portalima, koje su mu prednosti i mane te kako čitatelji na njega najčešće reagiraju.

Poznato je kako ova metoda povećava bolje rangiranje i plaćenost portala, no upravo se čitatelji ponekad osjećaju izdano i gube povjerenje u medije. Naime, problem nastaje kada se ovim tipom novinarstva pokušava dobiti najviše klikova zanemarujući istinitost i uvjerljivost vijesti.

‘Treba imati mjeru i ne koristiti ih previše’

“Clickbait naslovi su dio novinarskog i uredničkog posla, a jasno je što se njima želi postići. Oni su ‘mamac’ kojim se zaobilaze dosadni naslovi i otkrivanje previše sadržaja u naslovu te služe kao dodatni poticaj za čitatelje kako bi otvorili tekst. Ipak, u njima treba imati mjeru jer ako se koriste previše i, rekao bih, zlonamjerno (tako da tekst uopće ne daje odgovor na pitanje koje daje clickbait naslov), tako se gubi povjerenje čitatelja”, rekao nam je Josip Senjak, novinar i urednik s dugogodišnjim iskustvom rada na internetskom portalu.

Dodao je i to kako su takvi naslovi ponekad zaista praktični.

“U tekstu često ima previše informacija da bi ih otkrili u naslovu, ali ponavljam kako je bitno ne biti zlonamjeran i iritirati čitatelje jer ćemo tako izgubiti njihovo povjerenje”, zaključio je Senjak.

Novinarka Hrvatske katoličke mreže dr. sc. Marija Pandžić ima drugačiji pogled na clickbait novinarstvo.

“Budući da je djelovanje Hrvatske katoličke mreže sa svojim sastavnicama Hrvatskim katoličkim radijem, Informativnom katoličkom agencijom i portalom hkm.hr usmjereno k evangelizaciji ne koristimo clickbait. Naime, konkretno naslovi na portalu hkm.hr usklađeni su sa sadržajem kojim nude, a riječ je o tekstovima koji promiču učenje Katoličke Crkve te koji potiču na duhovni rast”, rekla nam je Pandžić.

Dodala je kako je i sama vodila emisiju „Medijski putokaz“ na HKR-u koja se bavila promicanjem medijske pismenosti.

“Naši tekstovi i radijske emisije nude kvalitetan sadržaj čija je svrha obogatiti čitatelje, slušatelje ili pak pratitelje HKM-a na društvenim mrežama na intelektualnoj ili duhovnoj razini”, zaključila je Pandžić.

‘Naslov je ono što prodaje tekst’

Novinar i urednik Mislav Nekić koji godinama radi na internetskom portalu napominje da clickbait naslovi služe isključivo za privlačenje klikova te da podižu čitanost.

“Urednici različitih portala tako ‘pecaju’ čitatelje, pritom ne birajući sredstva pa tako u pravilu stavljaju bombastične naslove tipa ‘nećete vjerovati dok ne kliknete” i slične. U pravilu, iza takvih naslova ne krije se ništa, ni približno bombastično slično naslovu, a jedina prednost takvih naslova jest da navuče nekog da ne njega klikne. Teoretski, svi pričaju i pišu da na tako nešto nikad ne bi kliknuli, ali u praksi, portali koji koriste takve naslove u pravilu su najčitaniji”, rekao nam je Nekić.

Svoje stajalište o clickbait novinarstvu otkrila nam je i Teddea Senjanović, novinarka i urednica na internetskom portalu.

“Iako je sama svrha clickbait naslova to da privuče što veći broj ljudi, točnije čitatelja, danas se često, čak i bespotrebno, on stavlja u negativan kontekst. Naslov prvenstveno mora biti atraktivan kako bi privukao pažnju čitatelja, isto tako svrha naslova nije otkrivanje svih informacija koje su u tekstu. Naslov kao takav treba zaintrigirati čitatelja baš kao i fotografija, tako da ovaj „mamac za klik“ nije smrtni neprijatelj medija već još jedna mogućnost kako na pametan i atraktivan način privući pažnju čitatelja”, započela je Senjanović.

Dodala je kako moderni mediji zahtijevaju interakciju s čitateljima, a važnost opreme (naslova, fotografije) postaje ključna.

“Vijest je na kraju dana proizvod, a kako ćete znati uopće za kvalitetu istoga ako ga ne promovirate na najbolji mogući način s alatima koje posjedujete. Naslov je ono što prodaje tekst, a umjereni ‘clickbait’ u modernom novinarstvu ne bi trebao biti stavljan u negativan kontekst, već bi se radije trebalo informirati ljude o njegovom pravom značenju. Jer na kraju dana, atraktivan naslov nije ‘clickbait’ i cijela poanta napisanog teksta ne treba biti sažeta u 100 znakova naslova”, poručila je Senjanović za kraj.

Maja Šubarić Mahmuljin

Foto: Pixabay

*Tekst je objavljen u sklopu projekta „(Pro)Čitaj medije – mladi i medijska pismenost danas“ kojeg financira Agencija za elektroničke medije.