/‘VRIJEDAN PROJEKT’ Filip Vrhovnik otkriva zašto je Digitalni inkubator idealna prilika za mlade

‘VRIJEDAN PROJEKT’ Filip Vrhovnik otkriva zašto je Digitalni inkubator idealna prilika za mlade

Ako ijedan projekt zaslužuje pozornost mladih to je Digitalni inkubator za razvoj kreativnosti i inovacijskih projekata by: Hrvatski telekom. Zašto? Projekt je to koji mlade, učenike i studente priprema za tržište rada.

O svemu više pročitajte u intervjuu za portal Zaposljavanje.mimladi.hrFilipom Vrhovnikom, voditeljem projekta.

Kako i kada ste došli na ideju na pokretanje Digitalnog inkubatora? Možete li ukratko predstaviti projekt, od ideje do realizacije te dosadašnja postignuća istog?

Digitalni inkubator by Hrvatski Telekom pokrenuli smo mi iz Instituta za inovacije uz pomoć Školske knjige i Znanstvenog centra izvrsnosti za školsku efikasnost i menadžment, sa željom da mladima otvorimo pristup najnovijim znanjima i principima kreativnosti i inovacija iz mreže vodećih svjetskih profesora, konzultanata i stručnjaka koji su dio našeg globalnog think-tanka. Više od 10 godina surađujemo s vodećim regionalnim kompanijama na razvoju strategija stvaranja vrijednosti te inovacijskih projekata i sustava.

Tako smo svo to znanje i iskustvo željeli usmjeriti i prema mladima, a kako bi aktivno stvarali nove generacije lidera i inovatora. I time je nastao Digitalni inkubator, online projekt Instituta za inovacije gdje učenici i studenti iz cijele Hrvatske mogu besplatno učiti o kreativnosti i inovacijama i to znanje primijeniti kroz osmišljavanje ideja i projekata koji stvaraju vrijednost.

Digitalni inkubator prvu godinu započeo je s učenicima i učiteljima iz cijele Hrvatske. Tako smo u 2021. okupili zajednicu od gotovo 2000 učitelja i učenika koji razmišljaju drugačije, koji žele trenirati kreativnost i koji su spremni aktivno razvijati sebe i svoje potencijale. Izuzetna je stvar što svi oni dolaze iz preko 160 različitih škola koje se nalaze u 80 različitih mjesta iz svih krajeva Hrvatske. 

Time smo dobili jedno raznoliko društvo i širinu koja nam je posebno važna – tako da ne okupljamo samo mlade iz velikih gradova i škola, već i one iz manjih sredina koji toliko često nemaju jednake mogućnosti i prilike. S obzirom na sve to, i činjenicu da je preko 90% učenika i timova ustrajalo u radu te uspješno završilo inkubator, možemo reći da smo ostvarili svoj cilj – za prvu godinu.

Što se tiče ove godine i kako je sam projekt u trajanju, više ćemo moći zaključiti na kraju, ali za sada možemo reći da je odaziv nadmašio naša očekivanja te da smo sretni što smo u vrijeme pandemije i potpunog preokreta u funkcioniranju života koji smo do tad poznavali, uspjeli stvoriti zajednicu od više od 4500 mladih ljudi željnih novog iskustva i kreativnog razvoja. 

Koji su ciljevi Digitalnog inkubatora i kako uopće funkcionira cijela stvar u praksi?

Cilj projekta je pružiti podlogu i ekosustav za razvoj i treniranje kreativnosti svim mladima u Hrvatskoj, a kako bi se kontinuirano stvarale nove generacije inovatora i poduzetnika budućnosti.

Cijeli projekt je u digitalnom obliku kako bi se na jednostavan način mogli uključiti svi koji žele, a podijeljen je u nekoliko ciklusa u kojem bismo izdvojili edukacijski dio, sam razvoj projekata te prezentacije rješenja i nagrađivanje. Drago nam je što nas podržavaju i stručnjaci, profesori te poduzetnici iz Hrvatske i svijeta koji sudionicima predstavljaju vlastite perspektive na kreativnost i inovacije, a čime mogu vidjeti na koji način određene, već istražene, stvari funkcioniraju u praksi i to primijeniti u razvoju svojih projekata. Neki od njih su Goran Vlašić – suosnivač Instituta za inovacije, John Deighton – profesor na Harvard Business School-u, Ajay K. Kohli – profesor na Georgia Institute of Technology-u, Daniella Laureiro-Martinez – profesorica na ETH Zurich-u, Paolo Guenzi – profesor na Sveučilištu Bocconi, Darko Kreiner – umirovljeni pukovnik američkog ratnog zrakoplovstva (US Air Force). 

Učenici se povezuju oko različitih tema koje ih zanimaju te su im podrška njihovi učitelji mentori, dok studenti rade u suradnji sa stručnjacima vodećih regionalnih kompanija i odgovaraju na izazove budućnosti različitih industrija. Tako se studenti različitih struka iz cijele Hrvatske povezuju i razvijaju inovacije za:

– Hrvatski Telekom, generalni partner projekta – telekom industrija

– Jamnica – industrija pića

– PIK Vrbovec – prehrambena industrija

– Pevex – retail industrija

– Ericsson Nikola Tesla – ICT industrija

– Poliklinika Bagatin – medicinski turizam

Studenti, kao i učenici, imaju na raspolaganju strukturirane zadatke, predavanja, feedback meetove s mentorima iz Instituta za inovacije i odabrane kompanije te podršku u razvoju inovacijskih projekata. Svi projekti prolaze kroz proces evaluacije, a najboljih pet prezentirat će pred stručnim žirijem i osvojiti vrijedne novčane nagrade.

Cilj nam je razvijati kreativni potencijal i poduzetnički način razmišljanja mladih, a vodi nas i ideja da jedna osoba može kontinuirano sudjelovati u projektu u svakoj fazi svog obrazovanja – od osnovne škole do fakulteta. Samim time, vjerujemo da na taj način može neprekidno jačati svoje potencijale, pokazati iznimnu samoinicijativnost te se posljedično izdvajati na tržištu rada u budućnosti.

Kome je, kad su mladi  u pitanju, otvoren za suradnju vaš inkubator i pod kojim uvjetima mu mladi mogu pristupiti? 

U projekt se mogu besplatno uključiti učenici osnovnih i srednjih škola te studenti svih fakulteta u Hrvatskoj, bez obzira na struku i usmjerenje. Vjerujemo da Hrvatska ima puno talentiranih mladih ljudi koji ovim putem dobivaju priliku istaknuti svoje sposobnosti, dodatno ojačati potencijale i pokazati što znaju. 

Uvjeta kao takvih nema, ali ako bismo nešto trebali izdvojiti, uvjet je da se osoba želi kreativno razvijati, za što ne sumnjamo da žele svi koji su se prijavili.

Do sada, koliko je mladih prošlo kroz vaš Inkubator i prijavljuju li se više učenici ili studenti? Može malo brojki.

Uzimajući u obzir prošlu i ovu godinu, zajednicu kreativaca čini više od 4500 mladih ljudi koji su već razvili svoje projekte ili će ih tek razviti, a imamo i one koji su se ponovno uključili i ove godine, što nam je svojevrsna potvrda da radimo nešto dobro i korisno te da je to prepoznato od strane onih zbog kojih je sve ovo i nastalo. Kako je projekt za učenike krenuo već prošle godine, a za studente je ovo tek prva generacija, nešto je veći broj prijavljenih učenika. Tako ove godine imamo oko 1500 učenika i 1000 studenata. Također, to je i nekako očekivano s obzirom da je i sveukupan broj školaraca u Hrvatskoj veći u odnosu na studente. 

Što učenici/studenti konkretno uče sudjelovanjem u inkubatoru i tko su im mentori?

U Digitalnom inkubatoru mlade gledamo kao buduće inovatore i genijalce, a ne kao klince koje je nešto potrebno podučiti. Od samog starta ih stavljamo u poziciju u kojoj se osjećaju dobro, slobodno, zaigrano i gdje imaju potpunu kontrolu. Postavljamo im važna i velika pitanja, kompleksne probleme i izazove gdje mogu pokazati svoj puni potencijal i sposobnost promišljanja. U takvom kontekstu im je puno interesantnije pratiti sadržaje koji su kraći i koji se bave temama koje ih interesiraju. Cijeli proces fokusira se na primjenu znanja i razmišljanje, gdje nema točnog i netočnog odgovora, već samo dobre argumentacije vlastitih perspektiva.  

Ključna stvar koju želimo razviti kroz ovaj projekt je sposobnost kreativnog, apstraktnog i kritičkog promišljanja. S obzirom na sve intenzivnije procese digitalizacije i automatizacije u svim sferama života i rada, važno je razvijati kognitivne kapacitete jer su oni valuta budućnosti. Tako kroz ovaj projekt učimo o kreativnosti, inovacijama, mindsetu stvaranja vrijednosti i sposobnosti rješavanja kompleksnih problema na održiv način. Osim toga, važno nam je da učenici i studenti pokažu proaktivnost u ovakvim izvannastavnim aktivnostima, da se oblikuju kroz timski rad i da savladaju svu kompleksnost i izazove komunikacije u timu. 

U kontekstu učeničkog inkubatora, inspirativnu ulogu mentora primarno igraju učitelji koji su s učenicima u redovnom kontaktu. Oni su ti koji ih potiču i motiviraju kada im bude teško ili kad naiđu na prepreke i izazove. S druge strane, studenti su samostalniji, ali imaju podršku stručnjaka iz odabrane kompanije s kojima imaju priliku diskutirati o svojoj ideji i projektu. Uz njih, tim Instituta za inovacije aktivno će komunicirati i pomagati učenicima i studentima u procesu razvoja inovacijskih projekata. Naša uloga neće biti da govorimo kako nešto treba napraviti, što bi bilo bolje i kako nešto funkcionira u praksi, već ukazati na brojne različite perspektive koje je potrebno uzeti u obzir pri razvoju inovacija. One nam često znaju promaknuti kada se nečemu dovoljno posvetimo, zato ćemo mi biti tu da ih podsjetimo i u tome pomognemo.

Koliko su ovakvi projekti i općenito obrazovanje mladih o ovim temama pomažu smanjivanju nezaposlenih mladih u budućnosti? Tj. može li se edukacijom prevenirati nezaposlenost mladih u budućnosti? 

Ako osoba želi pružiti diferenciranu i dodanu vrijednost na tržištu rada, razvoj znanja, vještina i kompetencija postaje nužnost. Razvojem tehnologije i kompletne infrastrukture u kojoj živimo raste i potražnja za pojedincima koji su u stanju stvarati vrijednost u raznim područjima i disciplinama. Projekti poput Digitalnog inkubatora, sa svim benefitima i mogućnostima koje nude, važan su alat za razvoj inovacijskih potencijala, treniranje kreativnosti i kritičkog promišljanja te značajno doprinose smanjenju nezaposlenosti mladih. Svi oni koji kontinuirano ulažu u sebe i grabe svaku priliku da nauče nešto novo, povežu se s kolegama i ljudima iz prakse te pokušavaju na neki način stvoriti vrijednost – zasigurno će pronaći svoje mjesto na tržištu rada ili pokrenuti vlastito poduzeće koje će onda zapošljavati dodatne mlade, pametne i sposobne ljude.

Za kraj, ako imate što korisno dodati, a mislite da bi bilo korisno za mlade.

Digitalnim inkubatorom ultimativno želimo utjecati na mindset mladih, ali i društva u cjelini. Da se ne fokusiramo na traženje izlika, već na pronalazak rješenja. Da nismo začarani prijašnjim uspjesima, već da se okrećemo novim izazovima i prilikama ispred nas. Da ne gledamo kako jedni druge spustiti, već kako jedni druge možemo uzdići i zajedno uspjeti. Jedino tako možemo izgraditi ekosustav u kojem će mladi moći pokazati svoj puni potencijal. To je budućnost kakvu želimo za njih. Budućnost u kojoj ostaju u Hrvatskoj i stvaraju. 

Mislav Nekić

Foto: privatna arhiva Filipa Vrhovnika


Projekt ‘mimladi.hr – novo lice naslovnice’ sufinancira Europska unija sredstvima Europskog socijalnog fonda u iznosu od 800.070,02 HKR. Trajanje projekta je dvije godine, a ukupna vrijednost projekta iznosi 941.258,85 HRK. Sadržaj članka isključiva je odgovornost Svjetskog saveza mladih Hrvatska.