/Kako igra s papirom, žlicom i kvačicama pomaže djeci?

Kako igra s papirom, žlicom i kvačicama pomaže djeci?

Dijete dobro razvijene fine motorike bit će sposobno izvršavati praktične aktivnosti koje se odnose na brigu za samoga sebe: pravilno jesti žlicom, vilicom, pa i nožem, počistiti prosipanu hranu, otvoriti i zatvoriti bočicu sa sokom, otkopčati i zakopčati gumbe, zavezati cipele, počešljati se i samostalno zavezati rep ili čak isplesti pletenicu. Fina motorika je niz koordiniranih pokreta kostiju, zglobova i mišića šake (posebno prstiju) radi izvođenja malih, preciznih pokreta. U svome smo domu okruženi materijalima kao što su žlica i kvačice za veš kojima možemo pozitivno utjecati na razvoj fine motorike djeteta, piše odgajateljica Kristina Kaliman.

Autorica u kolumni napominje kako je naš dom kao škrinjica blaga koja samo čeka da je otvorimo i ponudimo djeci. Evo samo nekih primjera što i kako možete koristiti, prenosi Miss7mama.

1. Žlica

Djeca jasličke dobi uživaju u manipulaciji predmetima. Na taj način uče o svijetu oko sebe. Njihova će se motorika razvijati na način da stvari u početku samo presipavaju iz posude u posudu, da ih bacaju i podižu s poda, da ručicama pune i prazne boce. Prateći ih u njihovoj igri, pronaći ćete prikladan trenutak da im u igru ubacite i žlicu. U početku im ponudite da žlicom prenose veće, čvrste predmete poput kestena ili plastičnih jaja, da biste postupno smanjivali njihovu veličinu na grah, kukuruz, rižu pa sve do palente ili brašna. Kada savladaju i tu vještinu, otežajte im zadatak uvođenjem posuda užih otvora pa neka grah pokušaju žlicom ubaciti kroz otvor boce soka.

2. Kvačice za rublje

I ovaj materijal možete ponuditi već djeci jasličke dobi. U početku budite spremni na nekoliko potrganih kvačica jer je pokret zakretanja njenih dijelova mnogo lakši nego onaj koji će kvačicu otvoriti. U redu je i ako dijete na početku kvačicu pokušava otvoriti dlanovima. No, brzo će usvojiti tehniku otvaranja kvačice. Pronađite zajedno gdje ih sve možete objesiti: na uže, na zavjese, na igračke, na vlastitu odjeću, na prste ili uši… Pri tome se dobro zabavite i ne zaboravite – metoda pokušaja i pogrešaka savršena je za učenje!

3. Prazna ambalaža

Prazna ambalaža – boca od vode ili soka, deterdženta za posuđe ili omekšivača za rublje višestruko je korisna. Pomoću nje djeca uče otvarati i zatvarati čepove. Njihovim punjenjem i pražnjenjem usvajat će osnovne matematičke pojmove poput teško/lako, puno/prazno, jedan/puno. Ponudom različitih materijala utjecat ćete i na razvoj senzomotorike jer je vata mekana, gumbi su tanki i glatki, kesteni su okrugli, grah je malen i slično. Punjenje različitim materijalima omogućuje i istraživanje zvuka koji oni proizvode kada bocu protresemo.

Ideja plus: povežite komadiće tkanine ili satenske vrpce i dopustite svom jasličaru da ih neprestano iznova gura u bocu i poteže van.

4. Pinceta

Savršen materijal za vježbu tzv. pincetnog hvata koji označava dohvaćanje stvari, u početku samo palcem i kažiprstom, dok im se kasnije pridružuju i ostali prstići. Prenošenjem sitnih predmeta pincetom dijete istražuje i vježba pritisak koji je potrebno proizvesti prstićima radi obavljanja određenog zadatka. Dobro razvijen pincetni hvat jedan je od glavnih preduvjeta kasnijeg pravilnog držanja olovke.

5. Papir

Papir za pisanje, novinski papir, salvete, papirnati ručnik, papirnate maramice, krep papir, papir za zamatanje. Svi su nam oni dostupni, a djeci omogućuju vrijedno iskustvo. Gužvajte papire u loptice. Papiri različite tvrdoće od djece će zahtijevati i različiti pritisak prstiju i šake kojom će ga formirati. Gađanjem koša napravljenim lopticama utjecaš ćeš i na razvoj grube motorike. Zbrajanjem koševa usvajat ćete brojanje. Papir možete i čupkati, trgati na malene komadiće, rezati ga škaricama, formirati od njega malene kuglice i lijepljenjem na podlogu stvoriti lijepe likovne radove.

mšm/miss7mama

Foto: Pixabay