/Može li hrana usporiti starenje? Iznenadili bi se što smanjuje bore

Može li hrana usporiti starenje? Iznenadili bi se što smanjuje bore

Bez obzira na dob, nema sumnje u to da svaki čovjek želi učiniti sve što je u njegovoj moći kako bi usporio proces starenja. Dok genetske karakteristike igraju značajnu ulogu u određivanju kakvo će biti starenje, sve brojniji znanstveni dokazi ukazuju da je prehrana također važna.

Redovno konzumirajući određenu hranu, moguće je reducirati ili čak spriječiti znakove sta­renja – od bora i suhe kože do ozbiljnih oboljenja povezanih sa životnom dobi, piše dr. Ivo Belan u novom broju Glasa umirovoljenika.

Održavajte stalnu težinu

Ponavljano dobivanje i gubljenje na težini slabi elastično tkivo koje se nalazi pod kožom i koje joj daje oslonac. Jednom kad koža izgubi svoju elastičnost, neće se više stisnuti kako bi pristajala mršavijem tije­lu, nego će ostati mlohava i naborana. Znatne, česte i brze promjene u tjelesnoj težini mogu prijevremeno postarati lice.

 Ne postoji specifična hrana koja može spriječiti ili smanjiti bore na licu, ali može se usporiti nastajanje bora konzumirajući is­pravnu hranu koja održava slojeve potkožnog masnog tkiva dovoljno „debelima”, što rezultira napetom i glatkom kožom.

Najbolja prehrana je ona koja osi­gurava dovoljno kalorija svaki dan za održavanje normalne težine za indivi­dualnu tjelesnu građu. Primjerice, slat­ki krumpir je bogat vitaminom A, koji utječe na normalan rast stanica epitela kože i pomaže laganom, neprimjetnom ljuštenju površinskog sloja.

Voćni sok pruža vitamin C, koji pomaže formira­nju kolagena (bjelančevinasta supstanca, koja je glavni sastavni dio vezivnog tkiva), koji koži daje oslonac, odnosno elastičnu kvalitetu. Puno vitamina A ima još u špinatu, mrkvi, narančama i dru­gom crvenom voću. Limuni su dobar izvor vitamina C.

Pijte puno vode

Kad prođete dvadesete godine, do­bar dio prirodnih „ovlaživača” kože – žlijezde znojnice i lojnice – se zatvara i površinski sloj kože se stanjuje. Rezultat toga je da koža više ne zadržava dobru vlagu. Također, ako ne pijete dovoljno vode da nadomjestite ono što svakod­nevno gubite mokrenjem i znojenjem, tijelo izvlači ono što treba iz stanica, uk­ljučujući i stanice kože, a to onda rezul­tira više suhom kožom, koja pruža stariji izgled.

Kako bi smanjili suhoću, pijte ba­rem litru do litru i pol vode dnevno. Tu nemojte računati pića poput kave, čaja ili cole. Oni sadrže kofein diuretik, koji ustvari može povećati gubitak vode iz kože, baš kao i alkohol.

Ojačajte svoje obrambene snage

Sljedeći simptom starenja koji mo­žete ublažiti prehranom je smanjena otpornost prema oboljenju. Istraživanja ukazuju da se u starijih ljudi infekcije duže zadržavaju zato jer je imunološki sustav oslabljen. Starenje oštećuje funk­ciju limfocita, bijelih krvnih stanica, koje pomažu u borbi protiv bolesti.

Međutim, vitamin E može ojačati imunološki sustav. Hrana bogata njime uključuje tamnozeleno lisnato povrće, mahunarke, orahe, lješnjake i cjelovito zrnje žitarica. Razumna prehrana može također pomoći u sprečavanju i drugih oboljenja koja su u vezi sa životnom dobi.

U cilju smanjivanja rizika od srčanih bolesti valja se držati principa zdrave prehrane. Neka unos kolesterola i ma­snoća bude u normalnim granicama, a unos nezasićenih masnoća i topivih vlaknastih komponenata je potrebno pojačati.

Većina žena zna da za vrijeme prve tri dekade njihovog života, mlijeko i druga hrana bogata kalcijem može po­moći u smanjivanju rizika od osteoporoze, stvarajući jake kosti. Održavanje takve prehrane do menopauze pomaže ženama u tome. Međutim, kada razina hormona estrogena padne nakon menopauze, kosti više ne mogu dobro pri­mati kalcij.

Zanimljivo, ranija istraživanja ukazuju da još neke namirnice mogu uspo­riti gubitak koštane mase u godinama nakon menopauze. To su jabuke, orasi, lješ­njaci, grožđice, mahunarke, sok od grejpa i zeleno po­vrće.

Hrana nije neki čarobni štapić koji može imati trenu­tačni učinak na proces sta­renja. Međutim, razumna, zdrava prehrana – mnogo vlaknastih komponenti u namirnicama, voda, voće i povrće izrazite boje i bogati vitaminima – ima sasvim si­gurno pozitivan efekt na ukupno zdrav­lje i izgled osobe.

mšm/suh

Foto: Pixabay