/Savjet liječnika kako izbjeći dehidraciju – najvećeg neprijatelja

Savjet liječnika kako izbjeći dehidraciju – najvećeg neprijatelja

Dehidracija – isušenje organizma – stanje je koje se često ne pre­pozna, može pogoditi ljude svih dobi, a katkad može biti fatalno. Svatko od nas u određenom trenutku doživljava dehidraciju. Osobe starije od 55 godina imaju manje djelotvorne tjelesne„termostate” i slabiji osjećaj žeđi, stoga moraju biti posebno na oprezu.

Budući da njeni rani simp­tomi (glavobolja, suha usta, vrtoglavica, umor) nisu specifični, ljudi obično ne uoče da su dehidrirali, uzmu nešto tekućine, odmore se i to djeluje. Međutim, ako dopuste da se ta loša situacija pre­dugo održava, mogu se izložiti ozbiljnoj opasnosti, piše suh.hr.

Uzročnici gubitka tekućine iz tijela, primjerice toplina, hladnoća, tjelovježba, produženo izlaganje niskoj vlažnosti zra­ka, povišena tjelesna temperatura, pro­ljev i povraćanje, mogu stvoriti uvjete za potencijalno opasnu dehidraciju. Lišeno tekućine, tijelo izvlači tekućinu iz tjele­snih stanica s ciljem da obnovi uobičajen volumen krvi.

Budući da se nedostatak stanične tekućine nastavlja, taj pokušaj obnavljanja krvi ne uspijeva. Nedovoljna količina krvi znači pad krvnog tlaka, što dovodi do umora, vrtoglavice i glavobo­lje. U ovoj fazi dehidracije, mjere koje se mogu poduzeti su odmor i uzimanje te­kućine. Međutim, kada je dehidracija jače izražena, kada je prisutna mučnina, grčevi u mišićima ili čak nesvjestica, potrebna je hitna medicinska pomoć. Krvni tlak može pasti na opasno niske razine.

Jedan od problema jest taj što je žeđ slab indikator potreba tijela za tekući­nom. U normalnim okolnostima do vreme­na kada osjetimo žeđ već smo izgubili oko jedan posto tjelesne težine u teku­ćini, to jest oko 75 dekagrama u osobe teške oko 75 kilograma. Mnogi ljudi nisu svjesni te potrebe za tekućinom. Osoba teška 65 do 70 kilograma treba unijeti minimalno dvije litre tekućine dnevno putem pića i hrane. Za vrijeme vrućih dana, eventualno s dodatkom neke tje­lovježbe, unos tekućine u organizam mora biti povećan proporcionalno ono­me što je izgubljeno.

Posebna pažnja treba biti posvećena djeci, jer ona imaju manje žlijezda znojnica nego odrasli, a i njihovi su tjelesni sustavi za reguliranje topline još nedo­voljno razvijeni. Također, i osobe starije od 55 godina imaju manje djelotvorne tjelesne„termostate” i slabiji osjećaj žeđi.

Kako spriječiti dehidraciju? Osim što je potrebno piti šest do osam čaša vode dnevno, smanjite unos kave, čaja, alkohola i bezalko­holnih pića koja sadrže kofein, zato jer svi oni pospješuju eliminaciju vode iz tijela. Osobe koje planiraju dodatnu fi­zičku aktivnost, trebaju povećati unos vode i sokova prije same aktivnosti. Prepo­ručljivo je nositi odgovarajuću odjeću, koja omogućuje tijelu da „diše” i tako se samo hladi.

dr. Ivo Belan

Foto: Pixabay