/Bogat program ZagrebDoxa: Na filmskom platnu brojne intrigantne teme – od beskućnika do kampera

Bogat program ZagrebDoxa: Na filmskom platnu brojne intrigantne teme – od beskućnika do kampera

Bogat filmski program najavili su organizatori jubilarnog, dvadesetog ZagrebDoxa za petak.  Americana kamperske utopije, čežnja za bratom u Gorskom Karabahu, transrodna tinejdžerica i stari beskućnik, Nick Cave i The Birthday Party, Hribarov ribar između zbilje i fikcije, opus Ryuichija Sakamota, otvoreno o ženskom tijelu, bruto iznos sreće u Butanu, panel i film o seksualnom nasilju, masterclass o suvremenoj produkciji, mladići generacije Z, proročki triptih o Rusiji, šmekerice turskih sapunica, naoružani talibani, Faktorova bol – festival na svom vrhuncu! Sve će to posjetitelji imati prilike pogledati u zagrebačkom Kaptol Boutique Cinema.

Jučerašnji festivalski dan protekao je u znaku željno iščekivane premijere novoga filma Silvestra Kolbasa “Naša djeca”2, a ponovno je rasprodana i reprizna projekcija “Gena moje djece” Vladimire Spindler. Pošlo je to za rukom i “Predskazanoj oluji” o Trumpovu savjetniku Rogeru Stoneu. Golem interes vladao je i za “YU Grupu – Trenutak sna”, dok se u krugovima connoisseura hvalilo prije svega nove i uvijek relevantne radove Erika Gandinija (Nakon posla) i Ohada Milsteina (Monogamija).

Kraj radnog tjedna izvrsno je vrijeme za posjet kinu, a petak na 20. ZagrebDoxu nudi mnoštvo intrigantnih tema i audiovizualnih poslastica među kojima se danas posebno ističu tri naslova. “Sretni kamperi” afirmirane njujorške redateljice Amy Nicholson u 18 sati (dv. 2) nudi netipičnu americanu o deložaciji jedne male prikoličarske utopije u Virginiji. Ekipa filma “potegla” je do Zagreba i raduje se pitanjima iz publike o ovom žovijalnom djelu u čijem je središtu filantropska zajednica vječnih kampista koji “za siću” žive na lokaciji od milijun dolara, ali im prijeti izgon iz raja i gubitak generacijama dugih veza.

Sirov i neposredan film

Drugi favorit dana svakako je armenska “Šifra 1489“, laureatkinja prestižne amsterdamske IDFA-e i dobitnica nagrade Međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI. Sirov i neposredan film koji se u 19:30 (dv. 1) prikazuje u Međunarodnoj konkurenciji autentično je svjedočenje neprofesionalne redateljice Shoghakat Vardanyan koja govori najprije o svojoj strepnji, a potom i šoku i tuzi povodom bratove smrti u krvavom ratu u Gorskom Karabahu. Baš kao što se u filmu izložila “do kosti”, Shoghakat Vardanyan rado će odgovarati na pitanja gledatelja o iskustvu rata koji je pored nas prošao kao tek još jedna „vijest iz svijeta“.

Naposljetku, Regionalna konkurencija u 17.30 u dvorani 3 nudi i “Vilinski vrt” (r. Gergő Somogyvári) o dvama društvenim izopćenicima, 19-godišnjoj transrodnoj tinejdžerici i 60-godišnjem beskućniku, koji poput oca i kćeri žive pod istim krovom na rubu grada. Od obitelji odbačena djevojka i starac koji nema baš nikakva iskustva s rodnom neodređenošću ili tinejdžerima uopće žive život koji je na marginama mađarskog društva iznimno težak, ali je samo njihov – i nježan i grub i sasvim ljudski, usuprot konvencijama o odrastanju, domu, obitelji i prihvaćanju. O filmu nagrađenom u Sarajevu posebnom nagradom žirija nakon projekcije govorit će njegov autor.

Uoči navedenih vrhunaca, petak na 20. ZagrebDoxu počinje, međutim, besplatnim projekcijama u dvorani 2 gdje se od 14 sati reprizira naslov iz Međunarodne konkurencije “Tvoja jekaZare Zerny, nježna i muzikalna posveta danskim seniorima, dok se od 16 priređuje autorska večer Hrvoja Hribara. Bez obzira što je prije riječ o popodnevu, širu bi publiku moglo iznenaditi da se iza redatelja velikog igranog hita krije i senzibilan dokumentarist koji je, kao pripadnik generacije nekada nazivane novim ili mladim hrvatskim filmom, potpisao dva zapažena ostvaraja na granici zbilje i fikcije.

Nakon projekcije uzbudljivog i neobičnog rada “Bil jedon” o viškom ribaru, ali i autorovim literarnim, filmskim i naturalnim fascinacijama i referencama, Diana Nenadić moderirat će razgovor tijekom kojega nije pretjerano očekivati ponešto od redateljeve poslovične verbalne dovitljivosti.

Film posvećen Čečenskom ratu

U 15 sati u dvorani 4 ponavlja se projekcija lijepo primljenih “FlašarošaNemanje Vojinovića o skupljačima boca na golemom beogradskom odlagalištu otpada, od kojega je jučer započela i živa diskusija o radničkim pravima u sklopu panela DoXXL. U dvorani 5 u isto se vrijeme onima koji su Flašaroše već apsolvirali nudi prava poslastica – “Tri sobe melankolijePirje Honkasalo. Točno dvadeset godina star moderni klasik danas se gleda kao tragična anticipacija recentnijih nemilih događaja jer je riječ o majstorski snimljenom i ozvučenom triptihu koji prikazuje zatvoreni krug nasilja Ruske Federacije.

Film posvećen Čečenskom ratu u prvoj priči prikazuje trinaestogodišnje kadete vojne škole u St. Petersburgu i nije teško pogoditi gdje su to mnogi od njih 18 godina kasnije završili svoj put. Druga priča govori o djeci roditelja ubijenih u Groznom, a treća o stanovnicima Ingušetije.

Velika čast: Film ‘Radije bih bila kamen’ Ane Hušman kandidat za Europsku filmsku nagradu!

Reprizno popodne namijenjeno onima koji tijekom tjedna nisu stizali do Kaptol Boutique Cinema & Bara nastavlja se potom u 15.30 u dvorani 1 “Arsenijevim sjajnim zagrobnim životom“, odnosno dvorani 3 s “April u Francuskoj”. Impresivnu, lažljivu baku-diktatora gledamo, pak, od 17 u dvorani 4 (“Laž nad lažima“), a Yu grupu (“Yu Grupa – Trenutak sna“) u isto vrijeme u dvorani 5.

Cijeli program pogledajte na linku.

mšm

Foto: ZagrebDox