Klimatske promjene, uključujući intenziviranje ciklusa vode, imaju ozbiljan utjecaj na poljoprivredu u Slavoniji. Sve češće suše predstavljaju ozbiljan problem s niskim prinosima i gubicima za poljoprivrednike. Da bi doskočili tome problemu učenici Gimnazije Vukovar uspješno su osmislili i proveli projekt “IoT 4 SDGs” kojem je cilj podržati poljoprivrednike, OPG-ove i poljoprivrednu industriju putem primjene IoT tehnologije.
Kako nam kažu iz škole, ovaj zeleni projekt sam po sebi predstavlja praktičan primjer kako se tehnologija može koristiti za rješavanje ekoloških problema, a isto tako potiče svijest o potrebi očuvanja okoliša.
U sklopu projekta “Zeleno nije samo moda!” razgovarali smo s profesoricom informatike u Gimnaziji Vukovar Sanjom Pavlović Šijanović, koja je ujedno i voditeljica projekta s profesorom Davorom Šijanovićem. U intervjuu za Generaciju govorila nam je o samoj ideji, reakcijama učenika škole, osviještenosti mladih o zelenim temama, utjecaju klimatskih promjena na usjeve u Slavoniji te važnosti poticanja mladih na veću aktivnost u području očuvanja okoliša.
Kako i kada je nastala ideja za projekt?
Ideja za projekt “IoT 4 SDGs” nastala je kroz spoj interesa učenika za tehnologijom, njihove ljubavi prema Slavoniji i njihove već postojeće razine znanja. Kroz suradnju i diskusiju, prepoznali smo da se IoT tehnologija može primijeniti za poboljšanje poljoprivredne produktivnosti, istovremeno doprinoseći očuvanju okoliša. Ova ideja za projekt rođena je u školskom okruženju, gdje se potaknula kreativnost i inovativnost mladih.
Na fotografiji: Testiranje sustava
Koji je cilj projekta i na koji način su učenici sudjelovali u njegovom provođenju?
Cilj projekta “IoT 4 SDGs” je podržati poljoprivrednike, OPG-ove i poljoprivrednu industriju putem primjene IoT tehnologije. Učenici su aktivno sudjelovali u svim fazama projekta, uključujući konceptualizaciju, izradu tehničkih rješenja, programiranje, testiranje i finu optimizaciju.
Tijekom procesa, stekli su znanje o IoT tehnologiji, elektronici, programiranju i inženjeringu, kao i vještine timskog rada.
Biciklom u školu ide sve više gimnazijalaca, profesorica: ‘Jedinu šansu za promjenu vidim u mladima’
Kakve su reakcije učenika škole? Koliko ih se odazvalo i jesu li pozitivno reagirali?
Reakcije učenika u našoj školi bile su iznimno pozitivne. Projekt je potaknuo njihovu radoznalost i interes za ekološke teme, tehnologiju i održivi razvoj. Osim toga, projekt je stvorio svijest o važnosti ekološke osviještenosti i pružio priliku za praktično učenje izvan učionice.
Na fotografiji: Uručena nagrada – tim s ravnateljicom Gimnazije Vukovar
Kako funkcionira pametni sustav za praćenje polja usjeva i čemu služi?
Pametni sustav za praćenje polja usjeva koristi različite senzore za praćenje svjetla, temperature i vlažnosti tla i zraka. Ovi senzori omogućuju praćenje uvjeta na polju u stvarnom vremenu, pružajući poljoprivrednicima potrebne informacije za optimizaciju uvjeta za rast usjeva. Primjerice, senzori za vlažnost tla pomažu u preciznom upravljanju navodnjavanjem, dok senzori za temperaturu sprječavaju navodnjavanje u uvjetima niskih temperatura.
Na koje sve načine informirate javnost o ekološkim problemima?
Informiranje javnosti o ekološkim problemima provodimo putem prezentacija projekta na školskim događanjima, društvenim mrežama i suradnjom s lokalnim medijima. Projekt sam po sebi predstavlja praktičan primjer kako se tehnologija može koristiti za rješavanje ekoloških problema, a isto tako potiče svijest o potrebi očuvanja okoliša.
Na fotografiji: MakerFaire Zagreb
Kako klimatske promjene utječu na usjeve u Slavoniji?
Klimatske promjene, uključujući intenziviranje ciklusa vode, imaju ozbiljan utjecaj na poljoprivredu u Slavoniji. Sve češće suše predstavljaju ozbiljan problem s niskim prinosima i gubicima za poljoprivrednike. Naš pametni sustav vode temelji se na senzorima IoT-a i analizi podataka kako bi pomogao u boljem upravljanju resursima i smanjenju potrošnje vode.
Jesu li mladi danas dovoljno upoznati sa zelenim temama, klimatskim promjenama i očuvanjem okoliša?
Mladi su danas sve više svjesni ekoloških tema i klimatskih promjena, često zahvaljujući dostupnosti informacija putem interneta. Projekti poput “IoT 4 SDGs” potiču ih da se aktivno uključe u rješavanje tih problema i primjene tehnologiju za očuvanje okoliša.
Foto: Shema spajanja
Koji su rezultati projekta? Što su sve učenici naučili i na koji su način surađivali s lokalnom zajednicom?
Rezultati projekta uključuju funkcionalni pametni sustav za praćenje polja usjeva, programiranje IoT uređaja i stjecanje znanja o primjeni IoT tehnologije u poljoprivredi. Učenici su također ostvarili suradnju s lokalnom zajednicom i stekli vještine planiranja, organizacije i vođenja projekta.
Koliko je projekt trajao i što planirate dalje?
Projekt je trajao nekoliko mjeseci, podijeljen u tri koraka. Za budućnost planiramo širenje funkcionalnosti sustava i suradnju s lokalnim poljoprivrednicima kako bismo stvarno primijenili tehnologiju u stvarnom okruženju.
I za kraj, koja bi bila Vaša poruka svim mladima u Hrvatskoj, posebice učenicima koji žele aktivnije pridonijeti očuvanju okoliša?
Naša poruka za mlade u Hrvatskoj, posebice učenike, jest da se aktivno uključe u rješavanje ekoloških problema i očuvanje okoliša. Tehnologija kao IoT može biti moćan alat za postizanje održivosti i bolje budućnosti pa je važno razvijati vještine i znanja u tom smjeru te surađivati s lokalnom zajednicom kako bismo ostvarili zajedničke ciljeve očuvanja okoliša.
Maja Šubarić Mahmuljin/Barbara Kraš Kedmenec
Foto: Gimnazija Vukovar
*Tekst je objavljen u sklopu projekta “Zeleno nije samo moda!” kojeg financira Agencija za elektroničke medije.