“Od velike je važnosti da o sigurnosti na internetu učenici i roditelji uče zajedno i budu jedni drugima pomoć i podrška. Zainteresiranost učenika je velika, a njihova ushićenost nakon radionica i želja da se provedu i druge slične najbolji su dokaz kako je ova tema učenicima važna i potrebna”, rekli su nam iz Udruge Suradnici u učenju koja još od 2008. aktivno radi na podizanju razine osviještenosti djece, mladih, roditelja i učitelja o primjerenom, odgovornom i sigurnom korištenju interneta i mobilnih uređaja.
Tako su se 2019. uključili u međunarodnu inicijativu „Budi internet genijalac“ (Be Internet Awesome) koju je pokrenuo Google. Riječ je o programu koji poučava djecu osnovama digitalnog građanstva i sigurnosti, kako bi mogli pouzdano istraživati internetski svijet.
Kontaktirali smo Udrugu i saznali više o samoj inicijativi i posebnostima ovog hvalevrijednog programa, dosadašnjim reakcijama školaraca, prednostima i nedostacima interneta te jesu li djeca u Hrvatskoj dovoljno medijski pismena.
Uključenost škola na otocima
„Pomoću programa „Budi internet genijalac“ osnovnoškolci usvajaju osnovna digitalna znanja i vještine te stvaraju naviku promišljenog korištenja i istraživanja interneta. Za razliku od sličnih sigurnosnih programa koji se fokusiraju na prijetnje i ograničenja, program ima edukativnu ulogu, odnosno cilj mu je izgraditi vještine i osposobiti djecu, njihove roditelje i učitelje da surfaju internetom na što je to moguće odgovorniji i sigurniji način“, započeo je Darko Rakić, učitelj savjetnik informatike i predsjednik Udruge Suradnici u učenju koja u Hrvatskoj provodi ovaj projekt.
Njihovi su volonteri, dodao je, održali radionice za učitelje, učenike i roditelje, pripremili obrazovne sadržaje, priručnike i posebne igre, pružaju stručnu i financijsku pomoć školama u provođenju aktivnosti te uključuju partnerske Škole u međunarodnu zajednicu „Be internet awesome“.
Naveo je i glavne posebnosti projekta u Hrvatskoj, a to su: uključenost škola na otocima te u potresom pogođenom području, stvaranje online zajednice podrške i razvijanje hyflex modela podučavanja.
U sklopu projekta je već provedeno niz aktivnosti poput radionica uživo i online edukacija.
„Projekt “Budi Internet genijalac” započeli smo 2019. godine prevođenjem i lokalizacijom kurikuluma i obrazovnih sadržaja. Tijekom 2020. provodili smo online edukacije za učitelje i nastavnike te odabrali deset partnerskih škola za koje smo u studenom 2021. godine održali edukaciju koordinatora i pripremili radionice za učenike, učitelje i roditelje. Tijekom 2022. održali smo radionice uživo u svim partnerskim školama, organizirali posebnu online “Potragu za boljim internetom” u kojoj je sudjelovalo 2471 učenik te cjelodnevnu online konferenciju povodom Dana sigurnijeg interneta za 1850 sudionika“, istaknuo je Rakić.
Vesela atmosfera na radionicama uživo
Osim navedenih aktivnosti, učenici i učitelji imali su ove godine priliku sudjelovati na online izazovu „Potraga za boljim internetom“ te različitim online edukacijama o primjerenom, odgovornom i sigurnom korištenju interneta, računalnom razmišljanju i programiranju.
Rakić napominje kako u Hrvatskoj u ovoj, prvoj fazi projekta “Budi Internet genijalac” direktno sudjeluje 10 pomno odabranih, partnerskih škola. Podršku i edukaciju najprije su, naglašava, osigurali za pet škola iz potresom pogođenog područja i pet škola s otoka. Partneri na projektu su: OŠ Gvozd, OŠ Ivan Goran Kovačić (Gora), OŠ Mate Lovraka (Petrinja),OŠ Popovača, OŠ Ivana Kukuljevića (Sisak), OŠ Maria Martinolića (Mali Lošinj), OŠ “Grohote“ (Šolta), “Petar Lorini” (Dugi otok), OŠ “Braća Glumac” (Lastovo) i OŠ “Mljet” (Babino Polje).
„Tijekom protekle školske godine u svim partnerskim školama održane su radionice uživo za učenike, roditelje i učitelje. Bilo je dinamično i osvježavajuće održati radionice uživo nakon dugo vremena, što se osjetilo u interakcijama i aktivnom sudjelovanju svih generacija. Posebnost ovih posjeta školama je i povezivanje s lokalnim zajednicama jer se većina partnerskih škola nalazi u manjim mjestima, uključivši i našu najudaljeniju osnovnu školu, na otoku Lastovo“, napomenuo je Rakić.
Istaknuo je kako su se i učenici i učitelji rado uključili u aktivnosti predviđene projektom.
„Radionice su osmislili naši mentori – učitelji koji su pripremili edukativne sadržaja tako da svi sudionici budu aktivno uključeni tijekom cijelog trajanja radionice. Radionice su istovremeno bile zabavne, dinamične i obrazovne. Posebno smo zadovoljni reakcijama roditelja koji, za razliku od učenika i učitelja, uglavnom nisu bili uključeni o u ovakav tip i način realizacije radionice“, dodao je.
„Zainteresiranost učenika je velika“
A što sve djeca uče? Kurikulum Budi Internet genijalac obrađuje pet osnovnih tema vezanih uz digitalno građanstvo i sigurnost na internetu: „Dijeli pažljivo: Digitalni trag i odgovorna komunikacija“; „Pazi se prevaranata: Ciljana krađa identiteta (phishing)“, internetske prevare „iČuvaj svoje tajne: Sigurnost na internetu i lozinke“; „Cool je biti dobar: Suprotstavljanje lošem ponašanju na internetu“ i “Tko pita ne skita: Sumnjivi sadržaji i situacije“.
Iz Udruge napominju kako se u školama održane radionice za učenike svih razreda, što je na otocima Lastovo, Mljet, Dugi Otok i Šolta ujedno značilo za sve učenike u školi. Učenici su na radionicama primjerenima svojoj dobi usvajali osnovna digitalna znanja i vještine kao i navike promišljenog korištenja i istraživanja interneta.
„Zainteresiranost učenika za ove teme je velika, a njihova ushićenost nakon radionica i želja da se provedu i druge slične radionice najbolji su dokaz kako je ova tema učenicima važna i potrebna“, ističu iz Udruge.
Tijekom radionica za učitelje, upoznati su s aktivnostima planiranima u sklopu projekta, kao i načinima na koje mogu poučavanje o sigurnijem internetu uključiti u svoju nastavu te sadržajima koje pritom mogu koristiti.
„Učitelji su vrijedno sudjelovali u radionici, aktivno se uključivali u rješavanje zadataka te sa smiješkom i poklonima uspješno završili radionicu“, ističu.
Dodaju kako je su u okviru projekta održani ponešto drugačiji roditeljski sastanci na kojima su roditelji i učenici zajednički rješavali izazovne i zabavne zadatke.
„Od velike je važnosti da o sigurnosti na internetu učenici i roditelji uče zajedno i budu jedni drugima pomoć i podrška. Tijekom radionice roditelji su zajedno s djecom otkrili dobna ograničenja za korištenje društvenih mreža, stvarali digitalne tragove, istraživali informacije o sigurnom korištenju društvenih mreža, a naučili su i korisne vježbe za razgibavanje nakon dugotrajnog sjedenja za računalima. Roditelji i djeca su zajedno planirali vrijeme za obiteljske aktivnosti i razgovore o korištenje digitalne tehnologije te osvijestili vlastite navike korištenja digitalne tehnologije, što je prvi korak prema promjenama koje predstavljaju model pozitivnog ponašanja“, napominju iz Udruge Suradnici u učenju.
„Prednosti i nedostaci interneta“
Zanimalo nas je koje su prednosti i nedostaci interneta te jesu li djeca u Hrvatskoj dovoljno medijski pismena.
„Kada usporedimo prisutnost medija i njihov utjecaj na sve nas s načinom na koji djeca doživljavaju medije vidimo da postoji ogroman prostor koji treba ispuniti u smislu edukacije što mediji jesu, kolika im je moć i kako se nositi s tim“, rekao je Rakić.
Dodao je kako prema anketi UNICEF-a više od 10% djece nije imalo priliku razvijati svoju medijsku i digitalnu pismenost, a oni koji jesu su do sada učili o elektroničkom nasilju, sigurnosti na internetu i zaštiti osobnih podataka.
„Neke od tema koje dodatno treba uključiti su svakako sexting i sextortion, cybergrooming, filter mjehurići i komore jeke, lažne vijesti te analize medijskih sadržaja. Tijekom jeseni očekuje se objava dva priručnika Europske komisije, o poticanju razvoja digitalne pismenosti i borbe protiv dezinformacija te etičkoj uporabi umjetne inteligencije i podatak u obrazovanju. Nove preporuke i savjete uključit ćemo u aktivnosti koje planiramo za sljedeću školsku godinu jer samo kontinuirani i ustrajni rad na razvoju medijske i digitalne pismenosti svih generacija može dati konkretnije rezultate“, poručio je za kraj Darko Rakić iz Udruge Suradnici u učenju.
Maja Šubarić Mahmuljin
Foto: privatna arhiva/Udruga Suradnici u učenju
*Tekst je objavljen u sklopu projekta „(Pro)Čitaj medije – mladi i medijska pismenost danas“ kojeg financira Agencija za elektroničke medije.