/‘DJECA I NEPREMJERENO OGLAŠAVANJE’ Jesu li djeca poznatih ugrožena zbog reklamiranja proizvoda na društvenim mrežama?

‘DJECA I NEPREMJERENO OGLAŠAVANJE’ Jesu li djeca poznatih ugrožena zbog reklamiranja proizvoda na društvenim mrežama?

U vrijeme kada društvene mreže poput Instagrama doživljavaju svoj procvat i kada se mladi ugledaju na influencere, a internet je prepun prikrivenog oglašavanja, postavlja se pitanje ide li se predaleko kada u sve to poznate osobe uključuju djecu.

Poznato je kako influenceri danas zarađuju na svojoj popularnosti na društvenim mrežama. To što neka poznata osoba reklamira određeni proizvod nije problem, no što ako u taj proces uključi i vlastito dijete. Zanimalo nas je li djeci mjesto na internetu i društvenim mrežama i smiju li se koristiti u svrhu promoviranja proizvoda. Odgovor smo potražili kod Pravobraniteljice za djecu.

U najnovijem Izvješću Pravobraniteljice za djecu za 2021. stoji kako se na području neprimjerenog oglašavanja prijave odnose na zaštitu djece od neprimjerenih sadržaja televizijskih i drugih oglasa i sadržaja, te na sudjelovanje djece u promidžbenim aktivnostima.

“Šest pojedinačnih slučajeva odnosilo se na korištenje djece u komercijalne svrhe ili sudjelovanje djece u reklamnim spotovima, na utjecaj televizijskih i drugih oglasa za različite proizvode i usluge na djecu te na oglašavanje u prostoru odgojno-obrazovne ustanove”, navodi se.

Djeca poznatih roditelja

Posebna je zabrinutost zbog djece poznatih roditelja koji objavljuju slike svoje djece u sklopu marketinških kampanja. To je, naime, područje koje nije još dovoljno regulirano.

“Građani su nam iskazivali zabrinutost za dobrobit djece javno poznatih roditelja, koji objavljuju slike svoje djece u sklopu marketinških kampanja za pojedine proizvode. U tim se prijavama prvenstveno propituje zaštita prava djeteta na privatnost i osobnost, budući da se od najranije dobi pojavljuje u objavama na društvenim mrežama roditelja i to često s komercijalnom svrhom. To područje zasad u nas nije u dovoljnoj mjeri regulirano, te zaštita prava i dobrobiti djeteta u potpunosti ovisi o roditeljskoj odgovornosti, znanju i spremnosti da zaštite interese svoga djeteta, pri čemu postoje i rizici za dijete”, stoji u Izvješću Pravobraniteljice za djecu.

Dalje se nastavlja kako općenito ne podržavaju korištenje dječjih likova u reklamnim i drugim kampanjama.

“No ne možemo reći da je svako sudjelovanje djece u nekoj promotivnoj aktivnosti ujedno i kršenje njihovih prava. Svaka aktivnost koja uključuje djecu mora biti organizirana tako da se uvažavaju njihove potrebe, da se s njima postupa na način primjeren njihovoj dobi i zrelosti, da se pritom poduzmu sve potrebne mjere zaštite sigurnosti i zdravlja djece, te da se spriječi svaka mogućnost zlouporabe djece, odnosno njihovih fotografija i snimki.”

Dalje pojašnjavaju:

“To znači i da je neprihvatljivo da djeca sudjeluju u oglašavanju usluga i proizvoda koji bi bili štetni za njih ili da ih se tijekom snimanja izlaže sadržajima i utjecajima koji bi mogli ozbiljno naštetiti njihovom tjelesnom, fizičkom ili moralnom razvitku”, stoji u Izvješću.

Problem s djecom u medijima nastaje i tada kada se koriste u reklamiranju proizvoda koji nisu zdravi za djecu.

“Primili smo nekoliko anonimnih telefonskih pritužbi na oglašavanje popularnog bezalkoholnog pića u kojem je nastupio poznati hrvatski nogometaš i u kojem sudjeluju djeca, što je doživljeno kao neprimjereno oglašavanje usmjereno na djecu, jer oglašava napitak čija se pretjerana upotreba ne preporučuje djeci. Smatramo da bi bilo prihvatljivije da popularni sportaši u svojim aktivnostima promiču zdrave životne navike i zdravu prehranu i napitke”, navodi se u Izvještaju.

Djeca i oglašavanje tema je o kojoj će se zasigurno još pričati, a preostaje nam vidjeti hoće li se to područje u skorije vrijeme bolje regulirati ili će i dalje sve ostati na roditeljima i njihovoj odluci hoće li i na koji način izlagati svoju djecu na društvenim mrežama.

Maja Šubarić Mahmuljin

Foto: Pixabay, ilustracija

*Tekst je objavljen u sklopu projekta „(Pro)Čitaj medije – mladi i medijska pismenost danas“ kojeg financira Agencija za elektroničke medije.