“Puno mi znači što imam priliku pjevati uz orkestar na sceni kazališta i surađivati s odličnim režiserima. Smatram da se najbolje uči kroz praksu, a ovakve inicijative HNK u Zagrebu su sjajna prilika za mlade pjevače”, rekla nam je sopranistica Nikolina Hrkać (26), članica Opernog studija Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu.
Ova mlada talentirana operna pjevačica rodom je iz Širokog Brijega. Rođena je u Mostaru 1998. godine i završila je pjevanje na Muzičkoj akademiji u klasi red. prof. art. Martine Zadro. Kao apsolventica bila je stipendistica Opere HNK u Zagrebu. Glazbu je zavoljela još u djetinjstvu, iza sebe ima brojne koncerte i nekoliko uloga u operama, a u dosadašnjoj karijeri dobila je više priznanja. Dobitnica je Nagrade glazbene mladeži na Lions Grand Prix natjecanju u Rijeci 2017. te prve nagrade na Međunarodnom pjevačkom natjecanju Lav Mirski u Osijeku 2018. i finalistica je Međunarodnog pjevačkog natjecanja Mikulaš Schneider-Trnavsky u Slovačkoj 2021.
Kroz dosadašnje umjetničko djelovanje posebno se ističe sudjelovanje na Brixen Classics festivalu 2022., u koncertnoj izvedbi Weberove opere „Der Freischütz“ u ulozi Ännchen u Južnom Tirolu pod vodstvom maestra Daniela Geissa. Dobitnica je Dekanove nagrade za iznimno studentsko umjetničko ostvarenje (J. S. Bach: Jauchzet Gott in allen Landen) i individualne Rektorove nagrade za iznimno studentsko ostvarenje (Brixen Classics 2022 – koncertna izvedba uloge Ännchen u operi Der Freischütz).
U sklopu projekta “Glazbeni talenti i umjetnici ispod radara” upitali smo je o počecima u klasičnoj glazbi, odabiru pjevanja kao profesije, preseljenju u metropolu i studiju u Zagrebu, mogućnostima za mlade glazbenike u Hrvatskoj i vani, karijeri, nastupima i profesionalnom životu glazbenika, koliko joj znači biti stipendistica HNK u Zagrebu, planovima za budućnost i što bi poručila mladima koji razmišljaju o glazbi kao profesiji.
Foto: Chris Bethell
‘Otac me izlagao dobroj glazbi’
Od kuda ljubav prema klasičnoj glazbi? Dolazite li iz glazbene obitelji? Kako su izgledali vaši počeci i zašto ste se odlučili operno pjevanje?
Ljubav prema glazbi sam razvila još od djetinjstva, iako dolazim iz obitelji u kojoj nema profesionalnih glazbenika. Stric se bavio rekreativno sviranjem gitare, a otac me uvijek izlagao dobroj glazbi. Otkad znam za sebe uvijek sam pjevušila po kući i dok bi čuvala obiteljsko stado ovaca (često bi me djeca iz susjedstva oponašala kada bi čula kako pjevam u opernom stilu jer im je bilo čudno čuti petogodišnjakinju koja pjeva na taj način). Oduvijek me privlačila opera, pa sam nakon završene Srednje glazbene škole u Širokom Brijegu (smjer teorija glazbe), gdje sam stekla osnove poznavanja glazbe, odlučila pokušati upisati studij pjevanja jer je ta želja rasla u meni neko vrijeme.
Možete li se predstaviti našim čitateljima. Kako biste opisali svoj umjetnički put? Koliko koncerata imate iza sebe i koji biste posebno izdvojili?
Svoj umjetnički put bih opisala kao nepredvidiv i ispunjen neprestanim radom na sebi. Inače, lirsko-koloraturni sam sopran koji ima posebnu preferenciju za baroknu glazbu, ali me također zanimaju i role u Mozartovim operama te operetne role. Imam dosta koncerata iza sebe, komornih i s orkestrom, ali posebno bih izdvojila koncert s Hrvatskim baroknim ansamblom na Korkyra baroknom festivalu na Korčuli 2022. gdje smo izveli meni omiljenu Bachovu kantatu “Jauchzet Gott in allen Landen” u Katedrali sv. Marka. Atmosfera na koncertu i energija publike su bili zaista nešto posebno i pomisao na taj koncert me uvijek podsjeti zašto se bavim ovim poslom.
Kako vam je bilo studirati na Muzičkoj akademiji u Zagrebu? Rodom ste iz Širokom Brijega. Kako vam je bilo preseliti se u Zagreb?
Bilo mi je lijepo studirati na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. To je bilo dinamično razdoblje otkrivanja sebe i razvijanja talenta. Htjela bih posebno izdvojiti veliki broj projekata koji se nude studentima na Muzičkoj akademiji u Zagrebu te svatko može pronaći nešto za sebe i razvijati se kroz suradnju s profesorima i kolegama. Preseliti se u Zagreb je bilo isprva jako uzbudljivo. Imam bliske članove obitelji koji žive u Zagrebu pa su mi oni pomogli prilagoditi se. Kasnije sam upoznala i kolege studente te je sve teklo dalje svojim tijekom.
Foto: Zvonimir Ferina
‘Najbolje se uči kroz praksu’
Koliko vam znači biti stipendistica HNK u Zagrebu? Na koje ste uloge u operama posebno ponosni i je li li vam drago što ste dio ovog velikog i prestižnog kazališta??
Mislim da je to odličan način za steći iskustvo. Jako mi puno znači što imam priliku pjevati uz orkestar na sceni kazališta i surađivati s odličnim režiserima. Smatram da se najbolje uči kroz praksu, a ovakve inicijative HNK u Zagrebu su sjajna prilika za mlade pjevače. Zasad sam imala nekoliko uloga u HNK Zagreb, a najdraža mi je uloga Berte u “Seviljskom brijaču”. Iznimno mi je drago što sam dio prestižnog kazališta kao što je HNK u Zagrebu i veselim se ovoj cijeloj sezoni i ulogama koje me čekaju.
Usavršavali ste se i izvan Hrvatske? Kakva su vam iskustva iz drugih zemalja?
Usavršavala sam se na više seminara u Njemačkoj i Rusiji gdje sam imala pozitivna iskustva, a prošlu sezonu sam bila član National Opera Studija u Londonu gdje je princip rada dosta drugačije koncipiran nego kod nas, ali mogu reći da mi je bilo pozitivno iskustvo koje mi je promijenilo način gledanja na dosta toga u pjevačkoj profesiji.
Kako izgleda jedan dan profesionalnog pjevača? Koliko je truda, sati vježbanja i odricanja potrebno za uspjeh? Tko vam je najveća podrška u karijeri?
Moj dan izgleda tako da pjevam minimalno dva sata, a to zna biti i puno više, ovisno o fazi projekta na kojem radim ili ako se preklapa više projekata. Također, osim vježbanja tehnike pjevanja, tu je i glumački dio, prevođenje i promišljanje teksta, rad na fonetici jezika na kojem pjevam. Sve skupa traži od pjevača potpunu posvećenost poslu i dosta odricanja, pogotovo prije važnih nastupa. Najveća podrška su mi moja obitelj, profesorica Martina Zadro i nekoliko bliskih prijatelja.
Foto: Zvonimir Ferina
‘Dekanova nagrada posebno mi je draga’
Dobitnica ste nekoliko nagrada. Na koji ste uspjeh posebno ponosni? Koliko je teško mladim solistima ‘probiti se’ i ostvariti zapaženu karijeru?
Posebno mi je draga Dekanova nagrada koju sam dobila tijekom školovanja na Muzičkoj akademiji za nastup na Brixen Festivalu u Južnom Tirolu za utjelovljenje uloge Ännchen u Weberovom “Strijelcu vilenjaku”. Mislim da mladim solistima uopće nije lagano, pogotovo danas kada nas je puno više profesionalnih opernih pjevača nego u prošlosti. No, isto tako vjerujem da se uloženi trud i kvalitetan rad naposljetku moraju isplatiti.
Kako vam je bilo surađivati s poznatim dirigentima i koju biste suradnju posebno izdvojili?
Svaka suradnja je drugačija i potrebno je prilagoditi se. Pokušavam biti otvorena i naučiti što više tijekom rada s dirigentima. Posebno bih izdvojila suradnju s američkom dirigenticom Karen Kamensek koja vuče korijene iz Maribora. S njom sam imala priliku surađivati tijekom National Opera Studio programa za mlade pjevače prošle sezone i to je bilo zaista posebno iskustvo.
Mlada glumica o vrhuncu karijere: ‘Svi maštamo o tome, a kad se dogodi opet se uspijemo šokirati’
Na kojim sve projektima trenutno radite i koje su vam želje za budućnost? Što biste poručili mladima koji se tek odlučuju profesionalno se baviti glazbom i pjevanjem?
Trenutno radim na ulogmam koje ću pjevati u kazalištu, a to su Adele (J. Strauss ml.: Šišmiš), Despina (W. A. Mozart: Cosi fan tutte), Papagena (W. A. Mozart: Čarobna frula) i Yvette (G. Puccini: Lastavica). Također, radim i na Händelovom oratoriju Mesija koji će biti izveden u ožujku sljedeće godine u KD Vatroslav Lisinski. Želja za budućnost mi je imati mogućnost razvijati se istodobno u baroknom i klasičnom opernom repertoaru. Moja poruka mladima je: Ako ste sigurni da je to vaš poziv, samo hrabro! I imajte puno strpljenja sami sa sobom. Ne možete si napraviti veću uslugu nego poštovati svoja ograničenja i umjetnički proces. Jedino tako ćete se neprestano razvijati. Festina lente!
Maja Šubarić Mahmuljin
Foto: Julian Guidera
*Tekst je objavljen u sklopu projekta „Glazbeni talenti i umjetnici ispod radara“ kojeg financira Agencija za elektroničke medije sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.