Razgovori o važnosti edukacije u ranom djetinjstvu (ECE) kruže već duže vrijeme. No, na vidjelo izlazi sve više studija koje otkrivaju potencijalne razlike u učenju između učenika koji su iskoristili prednosti edukacije u ranom djetinjstvu i onih koji nisu. Nepotrebno je reći da je tema postala rasprostranjenija nego ikad.
Odgajatelji, političari i roditelji postali su aktivni sudionici ovih rasprava i većina zemalja traži najbolje obrazovne mogućnosti za svoje najmanje građane. Suvremena istraživanja pokazala su da ulaganje u ranu edukaciju, osobito među djecom s intelektualnim teškoćama poboljšava ne samo kognitivne sposobnosti, već i kritične osobine ponašanja poput društvenosti, motivacije i samopoštovanja.
“Snažan Start” je program Hrvatske udruge za ranu edukaciju-Hureke osmišljen kako bi uz pomoć tima stručnjaka osigurao roditeljima djece s intelektualnim teškoćama sveobuhvatan pristup kvalitetnoj usluzi rane edukacije. Uvođenjem takvog programa u rani odgoj utjecati će se pozitivno, osim na poboljšanje cjelokupnog razvoja i školskog uspjeha djeteta s intelektualnim teškoćama, i na čitav odgojno-obrazovni sustav.
Prilika da ostvare svoj puni potencijal
Laura i Kristijan su u program “Snažan Start” uključeni već nekoliko godina, a njihove mame Larisa i Martina aktivne su sudionice programa. Svjesne su kako je veliki dio roditelja izgubio nadu i vjeru da im djeca mogu bolje, dok oni koji se žele boriti nailaze na značajne prepreke u financijskom smislu. Stoga su se odlučile aktivno angažirati na društveno odgovornom projektu kako bi se “snažan” start osigurao za što veći broj djece s intelektualnim teškoćama u Hrvatskoj.
“Mnogo je različitih osjećaja s kojima se nose roditelji djeteta rođenog sa sindromom Down. Strah od budućnosti je jedan od učestalijih, čak i ako se skriva i ignorira, on je opet tu. Slušati o tome što sve tvoje dijete neće moći i što će mu sve u životu biti uskraćeno uistinu nije ugodno. Međutim, svaki put kad bih pogledala svoju slatku manekenku, vidjela sam čudesnu kreaciju i znala sam da ona može više i može bolje, samo nisam znala kako. Lauru sam uključila u program Snažan Start jer joj želim pružiti priliku da ostvari svoj puni potencijal. Mišljenja sam da bez rane edukacije i dobre pripreme za školu uspješna inkluzija u osnovnim školama naprosto nije provediva. Samim time za moje dijete to znači da će osnovna škola biti početak, a vrlo vjerojatno i kraj njenog formalnog obrazovanja, a za nju želim puno više i znam da ona može puno više”, rekla je Larisa, Laurina majka.
Dodala je kako se u Hurekin projekt društveno odgovornog oglašavanja uključila jer je oko nje nevjerojatan broj roditelja koji silno žele svoju djecu uključiti u program “Snažan Start”, ali naprosto nisu u mogućnosti to financirati.
“Budući da mi imamo sreću i možemo si priuštiti za svoje dijete najbolje, želim pomoći i ostalim roditeljima da jednaku priliku dobiju i njihova djeca. Pred svima nama je dug i mukotrpan put, ali oslanjam se na veliko srce naših ljudi i sigurna sam da ćemo kao zajednica učiniti pravu stvar”, poručila je ova majka.
Važno je naglasiti da uz materijale koji se dobiju, roditelj je ključan čimbenik koji radi s djetetom, pola sata do sat dnevno, baš kao što i Laura svaki dan radi po individualnom programu koji je namijenjen baš za nju – pod budnim okom logopeda, odgojitelja i rehabilitacijskog edukatora.
Roditelji kao važan čimbenik
Program se temelji na osnaživanju roditelja tako da im stručni tim “Snažnog starta” pruži sva potrebna znanja i upute kako mogu samostalno i svakodnevno doprinositi napretku svog djeteta. Tim sačinjen od logopeda, edukacijskog rehabilitatora i odgojitelja, roditelje i dijete prate od početka do kraja programa. Dijete se prati timski, te se redovito evaluira postignuti napredak i planiraju daljnje aktivnosti.
Uz to, za dijete je osiguran sav potreban tiskani radno-didaktičko-edukativni materijal, didaktičke igračke tvrtke Linit, koja je dobitnik priznanja Zlatne kune za najbolji start up u 2017. godini, terapijske minijature i softveri koji prate program, a razvijeni su u suradnji s prof. dr. sc. Miroslavom Vrankićem.
Ovim putem roditelje žele potaknuti da se zajedno s djecom što prije uključe u program, od najranije dobi, pošto je djeci s intelektualnim teškoćama potrebno znatno više vremena za svladavanje vještina i znanja u odnosu na djecu urednog razvoja. Jer, dobra priprema i sustavno organiziran proces učenja temelj su uspješne inkluzije u osnovnu školu i jedina mogućnost da djeca ostvare svoj puni potencijal.
Uključivanje što više osjetila
“Program traje pet godina i podijeljen je na četiri stupnja rane edukacije i dva stupnja predškolskog programa. Prva četiri stupnja temelje se na iskustvenoj igri, i kroz njih se roditelje upoznaje s metodama ranog učenja, te kako se provodi iskustvena igra uključivanjem što više osjetila. Kontinuirano se radi na ubrzavanju pamćenja (Blic metoda), unapređenju razumijevanja, uspostavljanju pažnje i koncentracije, senzorici, organizaciji semantičke mreže i postavljanju temelja za logičko zaključivanje”, kaže odgojiteljica Iva Garić.
Osobita se pažnja, nastavlja, posvećuje jezično-govornom razvoju kroz kontinuirano širenje vokabulara, vježbanje izgovora i problematičnih glasova, napretku govora od riječi do višesložne rečenice, povezivanju rečenica u cjeline.
S djecom se odrađuje globalno i fonetsko čitanje, uče slova i brojevi, usvaja analiza i sinteza, igraju se društvene igre, uče pisati na računalu. Radi se na glasovnoj raščlambi i razvoju slušne i govorne, te vidne i prostorne percepcije – objašnjava logopedinja Tamara Galunić.
“Uvježbavanje fine motorike, unapređenje grafomotoričkih vještina, koordinacija pokreta oko ruka, pisanje, igranje društvenih igara također su važan segment programa”, dodaje edukacijska rehabilitatorica i Numicon terapeutkinja Martina Jurilj.
Djeca kroz program rane edukacije ujedno dobivaju bogato enciklopedijsko znanje, uče zemljopis, igraju se s terapijskim minijaturama i razvijaju vještine potrebne za svakodnevni život. Iz matematike djeca usvajaju količinske vrijednosti broja, uče brojeve i brojiti, zbrajati i oduzimati do 20, rade po Numicon metodi, uče raspoznavati i raspolagati s novcem.
Zadnja dva stupnja, 5. i 6. stupanj se temelje na učenju kroz kreativno istraživačku igru, uz didaktičke igračke-drvene umetaljke/slagalice i terapijske minijature, sa svrhom postizanja zadovoljavajuće razine logičkog povezivanja i zaključivanja. Radi se na vještinama koje je potrebno dodatno podupirati i usavršavati, ovisno o djetetovom napretku na prethodnim stupnjevima programa. Ujedno se čitaju lektire i dječje knjige te se dijete potiče na slikovno-umjetničko izražavanje na njihov sadržaj što se naziva kreativni projekti i prepričavanje.
Stotinjak djece uključilo se u program
S djetetom se radi na razvoju svih navedenih vještina, ali se program individualizira djetetovim potrebama, interesima i napretku. Niti od jednog djeteta se ne odustaje i ako dijete ne napreduje kako je predviđeno, mijenjaju se metodike i načini podučavanja dok se ne nađe metoda koja odgovara djetetu.
“Dijete se tako dotiče većine tema koje se odrađuju od prvog do četvrtog razreda osnovne škole. Time djetetu stvaramo temelje i podlogu za uspješno formalno obrazovanje i sprečavamo nazadovanje koje se neminovno događa kod većine djece s intelektualnim teškoćama koja u prvi razred dolaze nespremna”, objašnjava edukacijska rehabilitatorica Martina Jurilj.
Za uspješno provođenje programa potreban je kontinuiran rad. Dnevno je potrebno oko pola sata do sat vremena ovisno o stupnju. Za uključivanje u program izuzetno je važna motiviranost roditelja, jer program traje dugo, zahtjevan je i bez obostrane suradnje ne mogu se postići maksimalni rezultati. Cilj su im isključivo izvrsni rezultati, što su uspjeli postići kod stotinjak djece koja su se do sad uključila u program i čiji roditelji marljivo i predano rade i razvijaju program s njima već nekoliko godina.
S obzirom na to da je najveći problem roditeljima financiranje programa, pokrenuli su i društveno odgovornu kampanju pod istim imenom kojom žele privući tvrtke diljem Hrvatske koje svoje proizvode i usluge reklamiraju na društvenim mrežama i časopisima, da zakupe oglasni prostor putem njihovih kanala jer se 100 posto iznosa uloženog u tu svrhu dodjeljuje u svrhu financiranja djece koja čekaju da budu uključena u program “Snažan Start”.
Također, pozivaju sve zainteresirane da svoja sredstva doniraju udruzi HUREKA kako bi zajedno omogućili djeci s teškoćama u razvoju napredak, te doprinijeli njihovom uspješnom uključivanju u obrazovni sustav. Svaka kuna je korak bliže ka ostvarenju tog cilja.
Ako ste roditelj koji ima dijete s intelektualnim teškoćama, imate tvrtku i željeli bi im pomoći ili ako ne spadate niti u jednu od kategorija, ali se želite pridružiti u borbi za bolju i sigurniju budućnost naše djece, možete se javite na email larisa.snazanstart@gmail.com ili martina.hureka@gmail.com.
Barbara Kraš Kedmenec
Foto: Precious moments by Martina
*Tekst je objavljen u sklopu projekta “Jednaka prava za sve” kojeg financira Agencija za elektroničke medije.