/Budućnost klasične glazbe uz Trio Marginal: Mlade talentirane glazbenice pomiču granice u Češkoj

Budućnost klasične glazbe uz Trio Marginal: Mlade talentirane glazbenice pomiču granice u Češkoj

Centar za kulturu Novi Zagreb već niz godina redovito i uspješno organizira koncerte hrvatskih i zagrebačkih umjetnika u Republici Češkoj u gradovima Borovanyu i Češkim Budejovicama na poziv Doma kulture Metropol iz Čeških Budejovica. Ovogodišnji program predstavlja nastup uglednih hrvatskih glazbenica okupljenih pod imenom Trio Marginal koje će se predstaviti češkoj publici 25. svibnja 2024. u Klašter Borovanyu, sali Malovany. 

Ovaj trio ne samo da izvodi poznate klasične kompozicije na svoj jedinstven način, već istražuje i otkriva skrivene dragulje ženskih skladateljica, često zanemarenih u klasičnom svijetu. Njihov repertoar nije samo glazba – to je priča o evoluciji, umjetničkom izražavanju i rodnoj ravnopravnosti. 

Uzbudljivi tonovi klavira Elizabete Adžage, čarolija flaute Marijane Bačelić i duboki vibrirajući tonovi violončela Tonke Javorović ispuniti će čarobnu večer te otvoriti vrata kreativnosti i eksperimentiranju unutar klasičnog glazbenog izričaja te predstaviti budućnost klasične glazbe na ovom gostovanju.

Međunarodno gostovanje je nastavak višegodišnje suradnje Centra za kulturu Novi Zagreb i Republike Češke.

Klasični ženski trio

Trio Marginal je inovativni i dinamični klasični ženski trio posvećen pomjeranju granica klasične glazbe. Sve tri članice ansambla upoznale su se tijekom poslijediplomskog studija na MDW Sveučilištu u Beču, gdje su stekle izuzetno glazbeno obrazovanje i usavršile svoje vještine te osvojile brojna natjecanja i stekle priznanja za svoje izvedbe. Vjeran svom imenu, Marginal vizionira budućnost u kojoj klasična glazba nadilazi svoje granice, dok njihove izvedbe potiču dijalog o rodnoj ravnopravnosti, umjetničkom izražavanju i evoluciji glazbenih žanrova.

Spajajući klasične elemente sa suvremenim utjecajima, eksperimentiraju s nekonvencionalnim instrumentima i surađuju s umjetnicima različitih pozadina te stvaraju prepoznatljiv i zavodljiv zvuk koji se ne može kategorizirati. Njihov repertoar uključuje kompozicije ženskih skladateljica često zanemarenih u klasičnom svijetu, omogućavajući publici da otkrije skrivene dragulje glazbene povijesti.

Marijana Bačelić (Dubrovnik, 1995.) diplomirala je flautu 2018. godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi profesorice Renate Penezić. Zadnju godinu studija završila je na Universität für Musik und darstellende Kunst u Beču u klasi profesora Hansgeorga Schmeisera, a u sklopu Erasmus+ programa. Na istom sveučilištu 2019. upisuje poslijediplomski studij komorne glazbe u klasi profesorice Petre StumpLinshalm, koji završava 2021. Dobitnica je mnogih nagrada i priznanja u Hrvatskoj i inozemstvu. Godine 2021. ostvaruje prvi nastup u bečkom Musikvereinu kao dio Brooklyn Symphony Orchestra iz New Yorka.

U suradnji s Hrvatskom radiotelevizijom snimala je glazbu za emisiju Bespućima glazbenih pojmova, a u orkestru Zagrebačke filharmonije snimala je i glazbu za projekte Ane Rucner i Tončija Huljića. Redovito održava razne koncerte i nastupe u Hrvatskoj i inozemstvu (Italija, Austrija, BiH, Srbija, 2 Luksemburg, Francuska, Poljska, Švicarska). Članica je orkestra Hrvatske komorne filharmonije. Trenutno predaje flautu i komornu glazbu u Glazbenoj školi Zlatka Grgoševića u Sesvetama – Zagreb te radi u Orkestru kazališta Komedija na poziciji solo piccola.

Nagrađivane mlade glazbenice

Tonka Javorović (Zagreb, 1998.) počela je učiti violončelo u klasi prof. Bernarde Debuš Redžić u dobi od sedam godina. Od 2015. studirala je violončelo u klasi Valtera Dešpalja te je 2020. godine diplomirala u klasi Monike Leskovar na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. 2022. godine završila je postdiplomski studij violončela u klasi Reinharda Latzka na Universität für Musik und darstellende Kunst u Beču. Usavršavala se na solističkim i komornim seminarima kod mnogo renomiranih violončelista i pedagoga. Dobitnica je mnogih nagrada s državnih i međunarodnih natjecanja. Dobitnica je pet Oskara znanja koje dodjeljuje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta i Agencija za odgoj i obrazovanje za postignute izvrsne rezultate na državnim natjecanjima. Stipendistica je Muzičke akademije u Liechtensteinu te dobitnica Rektorove i dvije Dekanove nagrade.

Elizabeta Adžaga rođena u Zagrebu 1994. Diplomirala je klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Rubena Dalibaltayana, gdje je radila kao vanjski umjetnički suradnik na puhačkom odjelu, a trenutno predaje klavir i komornu glazbu na glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu. Klavir počinje u dobi od osam godina u klasi prof. Kristine Bistrović-Darvaš u glazbenoj školi ‘Blagoja Berse’ u Zagrebu gdje je uz prirodoslovno-matematičku V. gimnaziju i maturirala. Godinu 2015./2016. studirala je u klasi prof. Martina Hughesa na Universitat für Musik und Darstellande Kunst u Beču u sklopu Erasmus programa, a svoju poveznicu s Bečom nastavila je u listopadu 2018. kad položila je prijemni za postdiplomski studij iz komorne glazbe u klasi prof. Stefana Mendla (Wiener Klavier Trio).

Sudjelovala je na mnogim natjecanjima i osvojila brojne nagrade. Kao laureatkinja ciklusa ‘Vinko Lesić’ i dobitnica nagrade za najbolju izvedbu hrv. skladatelja, nedavno je dobila priliku održati recital u velikoj dvorani Hrvatskog doma u Splitu. Sudjeluje na mnogim festivalima i koncertima diljem Hrvatske, Europe i Sjeverne Amerike održava recitale solo i u komornim ansamblima te snima za HRT u više navrata.

Paula je umjetnica koja inspiraciju pronalazi u svemiru: ‘Sve je krenulo s eksperimentiranjem’

Koncert se održava 25. svibnja 2024. u 19 sati u Klašter Borovanyu, sala Malovany. Ulaz je slobodan. Program koncertnog gostovanja u Češkoj je podržan od Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.

mšm

Foto: Centar za kulturu Novi Zagreb