Tonska produkcija u svijetu glazbe i filma jedna je od ključnih djelatnosti. Koliku ključnu ulogu ima u stvaranju umjetničkih djela predstavio je za portal Direktno Ivor Plužarić, hrvatski glazbeni producent, multi-instrumentalist i oblikovatelj zvuka.
Možete li se za početak predstaviti, čime se bavite?
Preko 20 godina djelujem kao gitarist, bubnjar i perkusionist u raznovrsnim bendovima i teatru u Hrvatskoj i šire. Također se bavim snimanjem, montažom, oblikovanjem i miksanjem zvuka s naglaskom na animirane filmove.
Što vas je privuklo u to područje?
Odmalena sam više reagirao sluhom nego okom. U obitelji je glazba bila važan faktor i sve se radilo uz glazbu. Tata mi je npr. prenio ljubav prema stranoj glazbi, a baka našoj tradicionalnoj čiji je tata isto bio glazbenik. Kao dijete više sam bio fasciniran glazbom nego npr. sportom. Zato se danas svaki put sramotim kad trebam šutnuti loptu klincima na igralištu.
Foto: Antun Bahat
Što sve podrazumijeva tonska produkcija? Koliko je ta uloga ključna da bi se ostvario jedan filmski ili glazbeni proizvod?
Kako bi bilo koja ideja, priča ili poruka pronašla put do svoje publike prolazi kroz više različitih tehničkih i kreativnih procesa koje nazivamo produkcijom. Produkcija također uključuje planiranje, budžetiranje i komunikaciju između svih tih procesa. Taj svijet iza kulisa za razliku od izvođača “na prvoj liniji” na neki se način trudi ostati nevidljiv.
Na uvodnoj špici filmova i serija sigurno nećete vidjeti ime osobe koja je bila zadužena za rasvjetu, ali na kraju svakog filma na odjavnoj špici (ako je ne prekinu reklame) možete vidjeti koliko je ljudi bilo potrebno kako bi se taj film ostvario. Kao osobi koja se nalazi ispred i iza kulisa jasno mi je da su te uloge podjednako važne i svatko nosi određeni dio odgovornosti. Zvuk u filmu je jednako važan kao i sama slika, a u prilog tome ide i činjenica da je i nijemi film imao zvuk.
Dio ste tima nagrađivanog prvog hrvatskog 3D animiranog filma “Cvrčak i mravica”. Možete li nam predstaviti kako je došlo do same ideje i koja je vaša uloga u projektu?
Počašćen sam što sam bio dio te priče i što je trud svih ljudi uključenih u film dobio zaslužena priznanja. Ja sam se uključio u projekt nakon brojnih uspješnih suradnji s redateljem Lukom Rukavinom kojeg je glavni i izvršni pokretač (i realizator) ideje, producent Dino Krpan odabrao za redatelja filma. Moja je uloga u projektu uključivala procese tonske pred-produkcije, snimanja i montaže dijaloga te sudjelovanje u donošenju kreativnih odluka vezanih za zvuk.
Foto: Boris Miletić
Kako se vaša djelatnost produkcije zvuka u filmovima uklapa u vašu karijeru kao glazbenik?
Kao multi-instrumentalistu često zna biti preplavljujuće vremenski uskladiti sve te aktivnosti, ali sviranje više različitih instrumenata i bavljenje glazbom omogućuju mi razmišljanje izvan tehničkih okvira tonske produkcije otvarajući nove kanale i alate za izražavanje. Isto tako, raditi sa zvukom u filmu otvara mi nove kreativne prostore kao glazbeniku.
Najbolji studenti dobivaju karijeru iz snova: ‘Ovi će talenti osvajati svjetske pozornice’
Sva ta iskustva sam na neki način objedinio nastupima u nagrađivanoj predstavi “Hoerspiel: mala igra za slušanje (i gledanje)” dramaturginje i redateljice Pavlice Bajsić, u kojoj imam priliku biti multi-instrumentalist i majstor tona.
Kao bubnjar i gitarist nastupali ste u Hrvatskoj, ali i Europi, kako vas publika doživljava ovdje, a kako izvan naših granica?
Publika je skup različitih individua s različitim osobnostima, bilo u Hrvatskoj ili negdje dalje. Danas je nekome u svijetu najsretniji, a nekome najtužniji dan u životu. Ako iskreno sviram ono što osjećam, glazba kao univerzalni jezik uvijek će naći put do svoje publike. Da bi uživali i osjećali glazbu Edith Piaf ne morate znati francuski jezik kako biste osjetili i prepoznali njenu emociju.
Josipa Galić
Foto: Antun Bahat