Mjesec je borbe protiv raka dojke u kojem se raznim akcijama ukazuje na važnost preventivnih pregleda. Jedna od takvih je i ona Udruge “Sve za nju” koja već treću godinu u osnovnim i srednjim školama provodi kampanju “Mama budi zdrava”.
Rak dojke prijeti svakoj jedanaestoj ženi u RH, navode u Udruzi, a od ukupnog broja žena oboljelih od malignih bolesti, njih 25 posto oboli upravo od raka dojke. Redovitim pregledom, koji uključuje samopregled, mamografiju te ultrazvučni pregled, rak dojke se može otkriti u ranom stadiju kada su i šanse za izlječenje i preživljavanje puno veće. Iz Udruge kažu da se u Hrvatskoj svega oko 38 posto karcinoma dojke otkrije u početnom, lokaliziranom stadiju (prema podacima Registra za rak, 2017.).
U sklopu Nacionalnog programa ranog otkrivanja raka dojke od 2006. godine u Hrvatskoj se provodi besplatna mamografija za žene starije od 50 godina, koje se na program odazivaju na razini od oko 60 posto što je doprinijelo ranom otkrivanju većeg broja karcinoma i značajnom padu smrtnosti. Ipak, od ove zloćudne bolesti sve češće obolijevaju i mlađe žene koje nisu obuhvaćene probirnim pregledima pa je ova akcija usmjerena upravo na njih.
‘Ono što si ti meni željela, sada ja kažem tebi’
U ovoj kampanji, učenici ukazuju na važnost prevencije i ranog otkrivanja raka dojke koje spašava život, a mi smo pitali voditeljicu projekta Ljiljanu Vukotu, ne stavlja li se možda ovime djeci prevelika odgovornost da brinu o zdravlju svojih roditelja.
“To su malo prejake riječi. Djeca su ovdje u ulozi da svojim majkama donesu letak. Naravno da će starija djeca proviriti u letak, i meni će biti drago da to učine jer ako pogledate, svake godine u Hrvatskoj između 24 i 25 tisuća ljudi oboli od raka. Među njima je ogroman broj mladih osoba koje imaju djecu osnovnoškolske i srednjoškolske dobi. Djeca se na puno teže, neposredne i grozne načine suočavaju s rakom i bolestima svojih roditelja. Mi ovdje govorimo o prevenciji”, kazala je Vukota za portal Generaciju te dodala:
“Rak djeci nije nepoznat pojam i ne treba im biti nepoznati pojam, samo je pitanje načina; pričate li vi o raku s djecom tako da ih plašite ili da ih podučavate. Osim toga, u ovoj kampanji djeca nisu target, djeca su uključena u obilježavanje. “Mama budi zdrava”, to je poruka ove godine. Kao i svake do sada, imamo balone, plan je snimiti fotografiju, što ove godine mnoge škole neće moći iz epidemioloških razloga. Mi ovdje poručujemo mami ‘Ono što si ti meni željela dok si me nosila u trbuhu i želiš mi cijelog mog života da budem živo i zdravo, sada ja kažem tebi, brini se o svome zdravlju’. To je zona majčine odgovornosti, a ne dječje odgovornosti.
Mi ovdje tagiramo odgovornost žena i nadamo se da će te žene, majke srednjoškolske i osnovnoškolske populacije koje nisu obuhvaćene Nacionalnim programom, a to su uglavnom žene mlađe od 50 godina, koje ne dobivaju pozive, koje su ostale na margini, barem što se tiče probirnih programa, njima se mi obraćamo, a onda se indirektno nadamo da ćemo preko njih obuhvatiti i drugi dio obiteljske populacije, njihove majke ili njihove tete ili njihove sestre“, objašnjava Vukota.
39 škola iz 17 županija
Prvo je 2017. krenuo kao pilot projekt u dvije škole, nakon čega su, kazala je Vukota, uslijedile samo pozitivne reakcije i zbornice i učenika i roditelja. Projekt je, podsjeća, dobio i nagradu Vladinog Ureda za udruge, a potporu projektu daju Ministarstvo znanosti i obrazovanja, a partner već treću godinu je i Hrvatski zavod za javno zdravstvo. Prve dvije godine projekt nije išao u osnovnim školama, “jer smo htjeli testirati je li ta populacija previše vulnerabilna da bismo joj se obraćali na ovakav način”. Onda su se osnovne škole same počele javljale da žele provoditi projekt i tako je krenulo, kazala nam je naša sugovornica.
“Znate što znači kada imate malu školu s 35 učenika u nekom malom mjestu, koje je na margini svih društvenih zbivanja, i kada će 35 žena dobiti takav letak kojima se nitko nikada na takav način nitko nije obratio, a koje su premlade i nisu dobile poziv na mamografiju jer su premlade? U njihovom mjestu nema kampanje ni narcisa, ni mimoza ni ružičastih listopada. To su žene do kojih mi želimo doprijeti”, rekla je Vukota.
Samo ove godine, mamama diljem Hrvatske djeca će uručiti čak 15.000 edukativnih letaka te je osobito važno da letak s porukom stigne u prave ruke i potakne žene na odlazak liječniku i onda kada su zdrave, poručuju iz Udruge. Zbog aktualne epidemiološke situacije, ove godine nažalost nije predviđeno da djeca u velikim skupinama snimaju fotografiju ružičaste vrpce ili video kao ranijih godina, no djeca i nastavnici su kreativni i svakodnevno iz škola pristižu fotografije ili video poruke, kažu nam u Udruzi. Ove godine u projektu sudjeluje 39 škola iz 17 županija, a iz Udruge zahvaljuju svima na sudjelovanju.
Barbara Kraš Kedmenec
Foto: Sve za nju