Disleksija je specifična teškoća učenja koja uglavnom pogađa razvoj pismenosti i jezične vještine. Obilježena je teškoćama u fonološkoj obradi, brzom imenovanju, radnom pamćenju, brzini obrade i automatizaciji vještina koje nisu usklađene s ostalim kognitivnim sposobnostima, piše Mamin kutak.
Bitno je naglasiti kako je disleksija specifična teškoća učenja, odnosno, ne odnosi se na probleme s učenjem koji su primarno vezani uz intelektualne teškoće, motorička oštećenja, oštećenja vida ili sluha te nedostatnih edukacijskih poticaja.
Djeca i osobe s disleksijom pokazuju nesrazmjer između procijenjenih potencijala i stvarnog obrazovnog uspjeha. Najčešći uzroci koji se mogu izdvojiti su: genetički čimbenici, različitost u neurobiološkom funkcioniranju, specifične kognitivne sposobnosti i vještine (fonološke vještine, radno pamćenje), perceptivne teškoće u vizualnom području i teškoće vezane uz stil učenja.
Disleksija je prisutna od rođenja te je cjeloživotno stanje. Dakle, osoba ne može prevladati disleksiju, ali se sama dijagnoza različito manifestira s obzirom na dob. Istraživanja govore da oko 5-10% populacije ima disleksiju. Na manifestaciju simptoma uvelike utječu neverbalne vještine pojedinca, logopedska terapija te adekvatan oblik školovanja.
Foto: Pixabay
Predškolska, školska i odrasla dob
Obilježja disleksije u predškolskom razdoblju: Teškoće praćenja ritmičkih igara, otežano učenje pjesmica, sužen rječnik i otežano dozivanje riječi, teškoće s jezičnim izražavanjem, teškoće prepoznavanja slova, otežano pišu svoje ime, nerado slušaju priče i otežano odgovaraju na pitanja o priči.
Obilježja disleksije u školskoj dobi: Teško prepoznaje i pamti slova, ne uspostavlja vezu glas-slovo, teško povezuje glasove i slogove u riječi, zrcalno pisanje, zamjene vizualno sličnih slova (b-d, n-u, a-o), u čitanju se javljaju zamjene slova (dabar-dobar), dodavanje slova (mrak-marak), ispuštanje slova (bara=bra), čitanje prema pretpostavci (polica-policija), preskakanje reda tijekom čitanja, problem pravopisa u pisanju, otežano čitanje s razumijevanjem, problem s pisanjem diktata.
Obilježja disleksije u odrasloj dobi: I dalje postoje teškoće u čitanju i potrebno je duže vrijeme za čitanje, problem s razumijevanjem pročitanog, teškoće s rasporedima, problem pri zapisivanju bilješki.
Foto: Pixabay
Uvažavanje jakih strana
Važno je naglasiti kako „različitost“ u načinu u obrade nosi i jake strane osoba s disleksijom. Osobe s disleksijom se često ističu svojom originalnošću i kreativnošću. Imaju dobar predodžbeni kapacitet te sposobnosti vizualizacije.
Mama logopedinja savjetuje: Što kupiti djeci za blagdane? Ovo su neki od korisnih i zabavnih poklona
Zahvaljujući tim jakim stranama, osobe s disleksijom mogu biti uspješni inženjeri, arhitekti, grafički dizajneri, ali i menadžeri. Uvažavanje jakih strana od izuzetne je važnosti za izgradnju samopouzdanja kod osoba s disleksijom, a osobito u školskoj dobi.
Urša Peša, mag. logoped
Foto: Freepik