/Sve što dijete, ali i roditelji budućeg prvašića, moraju znati prije polaska u školu

Sve što dijete, ali i roditelji budućeg prvašića, moraju znati prije polaska u školu

Polazak u školu za svaku obitelj znači novo i uzbudljivo razdoblje. Kako se bliži vrijeme testiranja spremnosti za školu, sve češće dobivamo pozive roditelja koji se pitaju što to točno njihovo dijete mora znati kako bi zaista bilo spremno za polazak u školu?

Kako bi dijete bio spremno za ulazak u svijet slova, učenja, pamćenja, razumijevanja i logičkog razmišljanja potreban je skup sposobnosti i vještina koje je moguće procijeniti testovima, ali i praćenjem djeteta u svakodnevnim aktivnostima, piše Mamin kutak.

Važnost praćenja razvoja predvještina čitanja i pisanja razlog je ranog prepoznavanja mogućih kasnijih teškoća čitanja. Stoga je praćenje razvojnog tijeka predčitalačkih vještina neizostavan zadatak u predškolskoj dobi, a on podrazumijeva uredan jezično-govorni razvoj te razvijenu fonološku svjesnost.

Fonološka svjesnost je sposobnost koja nam omogućava da u govoru uočimo postojanje sloga i rime (prepoznavanje i proizvodnju) te postojanje prvog i zadnjeg glasa u riječima (A – Auto ili L – bicikL). Ona podrazumijeva sposobnost stapanja više glasova u riječ (K-U-Ć-A – KUĆA) i rastavljanje riječi na glasove.

Vještine pisanja i čitanja

(KRAVA – K-R-A-V-A). Djeca s teškoćama u razvoju predvještina čitanja i pisanja često budu neprimijećena, te se otkrivaju tek kod upisa u školu, ili tijekom prvog razreda osnovne škole, kada je već kasno za pravovremenu i kvalitetnu intervenciju. Stoga je vrlo važno obratiti više pažnje (roditelja, odgajatelja) na navedene vještine kod djeteta predškolskog uzrasta.

Još jedna vrlo važna vještina za lagani ulazak u svijet čitanja jest prepoznavanje i imenovanje slova. Imenovanje slova je jedna od važnih vještina koja nam pokazuje hoće li dijete biti dobar čitač. Slovo predstavlja glas koji je čulo i pomaže u razvoju svih vještina koje slijede. Zato slobodno imenujte zajedno slova koje dijete vidi, igrajte se njima. Ne trebate uzeti abecedu i učiti dijete pisati i čitati. Razgovarajte o slovima za koje je Vaše dijete pokazalo interes. Imenujte ta slova i višestruko ćete pomoći djetetu da se pripremi za početak čitanja.

Grafomotoričke sposobnosti bitne su u pripremi za pravilno pisanje. Pravilan hvat olovke, crtanje i precrtavanje, vizualna percepcija, smještanje na papiru i prepoznavanje detalja; sve su to važni dijelovi slagalice koji moraju postojati kako bi dijete na pravilan način moglo oblikovati slova.

Tko procjenjuje spremnost za upis u prvi razred?

Uskoro dolazi vrijeme (između ožujka i svibnja) testiranja za upis u prvi razred. To obavlja liječnik školske medicine uz testiranje u školi u koju želite upisati svoje dijete. Školski tim dobiva procjenu liječnice školske medicine kojoj donosite nalaze psihologa i/ili logopeda, ukoliko oni postoje radi mogućih ranijih teškoća.

Liječnica će procijeniti treba li Vašem djetetu dodatna procjena logopeda ili psihologa (ili oboje), ukoliko postoji sumnja na određene teškoće kod djeteta.

Roditelji ovim postupcima povrjeđuju dijete, a da toga nisu ni svjesni: To se može promijeniti

Smatrate li sami da kod Vašeg djeteta postoji emocionalna nezrelost, teškoća s pažnjom i koncentracijom, teškoća u području jezika ili govora, svakako se i samoinicijativno javite logopedu i psihologu kako biste bili sigurni postoji li prepreka da Vaše dijete s veseljem i bez prevelike muke obavlja školske zadatke.

Maja Vincek Slunjski

Foto: Pixabay, ilustracija