“Pandemija je gotovo potpuno zaustavila event industriju i ona je definitivno jedan od sektora najpogođenijih epidemiološkim mjerama. U narednih nekoliko godina bit će nam vrlo izazovno i intenzivno”, rekao nam je Goran Šimić, vlasnik tvrtke GoDJi. Kada je prije dvadesetak godina krenuo u zabavnu industriju, i to sa samo dva zvučnika, nije niti slutio da će danas iza sebe imati koncerte Massima, Vanne, Tončija Huljića, Madre Badessa i Petra Graše, Matije Cveka, kao i Advent u Zaprešiću, Večernjakovu biciklijadu i mnoga druga događanja za čiju su tehničku produkciju zaslužni. Iako je korona kriza usporila industriju zabave, Goran je i dalje optimističan i uvjeren da će bolja vremena uslijediti.
Upitali smo ga o izazovima s kojima se susretao u samim počecima, razvoju njegove poduzetničke priče, događanjima i zabavnoj industriji u Hrvatskoj, zahtjevima pojedinih pjevača, ali i teškoj situaciji u kojoj su se našli zbog korona krize te planovima za budućnost.
Kako je krenula vaša poduzetnička priča? Kako ste došli na ideju za tvrtku?
Teško je odrediti kada točno je krenula moja poduzetnička priča jer je dug niz godina sve funkcioniralo više kao hobi koji bi povremeno malo popunio kućni proračun. Prije dosta godina nekako sam na rate jedva kupio prvi manji razglasni sustav da mogu svojim poznanicima i prijateljima puštati glazbu na svadbama i zabavama. Tako je ustvari krenulo. Honorarno se baveći puštanjem glazbe, primijetio sam da postoji interes i potreba tržišta za različitim uslugama u području tehničke produkcije evenata, poput razglasa i rasvjete, jer na tržištu su bili prisutni „veliki igrači“, ali meni su se javljali naručitelji za relativno manje angažmane.
Iz godine u godinu povećavao se broj gaža, one su postajale kompleksnije i zahtjevnije, kako potrebnom opremom tako i vještinama, znanjem i ljudima. Povećavao se krug suradnika i partnera kojima su moje usluge bile zanimljive, te je ideja jednostavno dovoljno sazrela i došlo je vrijeme da se osnuje poslovni subjekt.
Kako vam je bilo u počecima? Jeste li imali poteškoća?
Počeci su bili vrlo izazovni i zahtjevni. Niti sam imao dovoljno opreme, niti sam si ju mogao priuštiti a niti sam znao i imao iskustva u svemu što se od mene tražilo. Neki će reći, pa i neki od mojih sadašnjih suradnika, da sam nepromišljeno ulazio u zahtjevnije projekte. No učio sam u hodu. Nije bila opcija da nešto ne mogu ili ne znam, i nikada mi nije bio problem pitati za pomoć ili savjet, opremu i suradnju u odradi zadatka druge koji su se bavili sličnim poslom.
Od tih prvih koraka prošlo je dvadesetak godina, ali entuzijazam i napor koji ulažem, ne samo ja nego svi moji suradnici, nije splasnuo – nego baš suprotno. Uvijek težimo nečem većem, novom, inovativnom i nastojimo ponuditi više od onoga što naručitelj očekuje.
Od dva zvučnika narasli ste u tvrtku koja radi na koncertima Massima i Vanne? Koje novitete, to jest nove usluge i proizvode nudite?
Da, ta dva zvučnika su i dalje u funkciji i redovito ih rentamo za manje zabave kao što su, primjerice, kućne karaoke zabave. Mnogo toga se od tada promijenilo tako da sada u ponudi imamo kompletna rješenja po principu “ključ u ruke” za provedbu događanja poput koncerata koje ste spomenuli, za koje smo osigurali svu potrebnu tehničku opremu i odradili sve potrebno na terenu prije, tijekom i nakon koncerata. Tako smo postavili natkrivenu pozornicu, koncertni razglasni sustav, cjelokupnu postavu pozornice i svu drugu opremu prema želji izvođača (a, vjerujte mi, Massimova ekipa je vrlo zahtjevna).
Postavili smo scensku rasvjetu za pozornicu i rasvjetu okoliša, pri čemu smo osvijetlili dvorac u zaprešićkim Novim dvorima, kao i kompletan perivoj, prilaz pozornici i staze. Osigurali smo područje koncerta ogradama a za gledatelje smo postavili gotovo 1.000 stolaca. Osim razglasnih sustava, mikrofonskih sustava, rasvjete i pozornica nudimo i različite video-sustave poput LCD ekrana, projektora i video-zidova, a jedan od noviteta je svakako 3D video-mapping i video-projekcije na pročeljima zgrada, što može biti vrlo zanimljivo i atraktivno.
Kako je pandemija utjecala na vaše poslovanje, ali i na cijelu event industriju te na same radnike? Čuje li se i vaš glas ili se samo ugostitelji žale na tešku situaciju?
Pandemija je gotovo potpuno zaustavila event industriju, i ona je definitivno jedan od sektora najpogođenijih mjerama suzbijanja pandemije. O tome se u javnosti nije puno govorilo jer su neki drugi sektori bili glasniji ili su više izravno i očitije uključeni u živote ljudi, poput, primjerice, ugostitelja. Ljudi u pravilu malo znaju o event industriji i da iza svakog koncerta, javnog događanja, predstave i drugih događaja stoji čitav niz stručnjaka iz različitih područja koji su zaslužni i bez kojih se niti jedan događaj ne bi mogao provesti.
Postoji značajan broj kompanija, što većih – što manjih, i nekoliko tisuća ljudi koji žive od evenata i time se bave. Zaustavljanjem svih javnih događanja tim je ljudima izravno ugrožena egzistencija kad im je doslovno preko noći zabranjeno raditi. To su činjenice. Trebalo je dosta vremena, energije i zalaganja raznih pojedinaca iz industrije kod nas i u svijetu da se čuje naš glas i da nas se doživi kao jedan od sektora izravno izloženog i ugroženog donesenim mjerama. Tako je pokrenuta globalna inicijativa Red Alert #WeMakeEvents u sklopu koje su crvenom osvjetljavane različite zgrade diljem svijeta, organizirani su masovni prosvjedi ljudi iz event industrije i brojne druge aktivnosti. Vjerujem da se i naš glas čuo, da se on i dalje čuje i da su ljudi generalno postali svjesniji koliko je ljudi i tehnike u pozadini svakog događanja. Naš će se glas svakako nastaviti čuti jer ne planiramo odustati.
Koliko je teško pokrenuti i razvijati vlastiti biznis u Hrvatskoj?
Pokrenuti i razvijati vlastiti posao u Hrvatskoj je vrlo izazovno. Nažalost, poduzetnička klima u Hrvatskoj vrlo je loša i u pravilu ne postoji. Nema podrške od strane javnog sektora, koji je ustvari skrojen da sam sebi bude svrhom, nego se poduzetnike doživljava kao nužno zlo, kao izvor prihoda i nerijetko kao neprijatelje. To je zapravo žalosno jer mala i mikro poduzeća čine 98% ukupnog broja poduzeća u Hrvatskoj, i privatni bi sektor trebao biti okosnica hrvatskog gospodarstva, dok bi mu javni sektor trebao biti servis za pružanje podrške i poticanje razvoju i što uspješnijem poslovanju.
Deklarativno, prema izjavama nekih elita to i jest tako, ali u praksi tako niti najmanje ne funkcionira. Unatoč tomu, tko ima viziju i želju, ne smije odustati, nego, baš suprotno, treba se boriti i stremiti ostvarenju svoga cilja. Svi zajedno bi trebali raditi na promjeni razmišljanja cijelog društva, a pogotovo mladih, prema prihvaćanju, razumijevanju i otvorenosti za poduzetničke ideje i pothvate. Neodrživo je da svi radimo u javnim službama i čekamo mirovinu.
Koja događanja ste dosad radili i na koja ste posebno ponosni?
Radili smo zaista mnogo evenata tijekom proteklih godina – od manjih privatnih zabava i svadbi, preko korporativnih događanja pa do različitih javnih događanja, adventa, festivala i koncerata. Ponosni smo na svaki event na kojem smo postigli da naručitelj bude zadovoljan, a posebno smo ponosni na reakcije ljudi s kojima smo imali prilike surađivati koje su iznimno pozitivne – što potvrđuju i brojni komentari naših klijenata. Izniman je osjećaj kada nam se javi netko tko je naš kontakt dobio na preporuku.
Za to je najzaslužnija ekipa ljudi s kojima radim i koji požrtvovno ulažu sebe u svaki projekt. Bez njih bi teško bilo ostvariti i najmanji event, a posebice zahtjevnije koncerte koje smo imali priliku raditi. Na njih sam posebno ponosan. Od nedavnih događanja posebno bi izdvojio koncerte Massima, Vanne, Tončija Huljića, Madre Badessa i Petra Graše, Matije Cveka, Advent u Zaprešiću, modnu reviju Katarine Baban, Večernjakovu biciklijadu… Mogao bih nabrajati još neko vrijeme, ali i ovo je dovoljno.
Kako je raditi s poznatim pjevačima? Imaju li posebne zahtjeve?
S poznatim osobama je zanimljivo raditi. Ima svakakvih zahtjeva i izazova, ali ništa što ne možemo ostvariti i što nije unutar nekakvih razumnih okvira. S obzirom na to da radimo tehničku produkciju, zahtjevi se u pravilu odnose na tehničku opremu koju zahtijevaju i na postavu pozornice: gdje će se nalaziti koji instrument, koliko kvadratnih metara pozornice je potrebno kojem glazbeniku i slično.
Znalo je biti zahtjeva poput tri barska stolca bez naslona i jedan s rukohvatom, ili da mikrofonski kabel mora biti dugačak neki određeni broj metara, ali sve je to potpuno razumljivo i izvedivo. Sigurno se i organizatori koncerata susreću sa zanimljivijim zahtjevima poznatih pjevača.
Kakvi su vam planovi za budućnost?
Danas se situacija s pandemijom polako stabilizira i učimo raditi u novim uvjetima i uz mjere kojih će, nadam se, biti sve manje. Kako vrijeme odmiče, sve više ljudi shvaća da moramo nastaviti raditi, pa traže načine i modele organizacije i provedbe različitih događanja. S obzirom na buđenje industrije u zalazu korona krize siguran sam da će post-korona razdoblje u narednih nekoliko godina biti vrlo izazovno i intenzivno, i to ne samo zbog broja događanja nego i zbog njihove specifičnosti, zahtjevnosti i regulativa.
Sve to ustvari dobro korelira s našim planovima za budućnost. Vjerujem da nam predstoji vrlo dobro i produktivno razdoblje te da će nadolazeće godine na više polja zabilježiti rast industrije zabave i događanja. Lokalno nam je želja i cilj dodatno proširiti usluge koje nudimo te tržištu ponuditi neka nova i zanimljiva rješenja za korporativne i zabavne evente. Svakako ćemo nastojati iznenaditi tržište i naše partnere samostalnim inovativnim idejama i uslugama. Pratite nas i provjerite možemo li vas iznenaditi!
Maja Šubarić Mahmuljin
Foto: privatna arhiva