Djeci s autizmom veliku pomoć u obrazovnom sustavu daju pomoćnici u nastavi. Međutim, iako je
dragocjen, posao je nedovoljno plaćen, a pomoćnici ne prolaze nikakve edukacije niti pripreme za posao koji će obavljati. Tako djeca s autizmom znaju u jednoj školskoj godini promijeniti i po više pomoćnika u nastavi što djetetu samo otežava postupak prilagodbe i učenja. O ovoj smo temi razgovarali s pomoćnicom u nastavi Klarom Gagula.
Gagula je pomoćnica u nastavi dječaku koji pohađa osmi razred. Kazala je kako je dječak u spektru autizma, ali da je jako suradljiv. “Želi raditi apsolutno sve u školi, što je za njega pripremljeno, mi to riješimo. Tako da mi je jako lijepo raditi s njim”, podijelila je za Generaciju. U razgovoru nam je istaknula kako mu je već drugu godinu pomoćnica u nastavi, a prije njega je pomagala drugom dječaku koji je u međuvremenu otišao u Centar za autizam. Podijelila je s nama kako izgleda rad s dječakom.
“Ujutro dođemo, pripremimo knjige. On ima svoj raspored kojeg mora složiti za taj dan, zato što oni tako
funkcioniraju. U pernici ima složene sve tople, hladne boje, sve posebno. Složimo raspored, izvadimo
knjige, on to sve sam radi kompletno. Dobije od profesora listiće ili nekakve posebne zadatke te to rješavamo”, rekla nam je. Naglasila je kako uglavnom sve riješe, čak i domaću zadaću riješe na satu, zato
što je dječak jako suradljiv i želi raditi.
Gagula je istaknula kako s njim nije imala nikakvih poteškoća. Spomenula je i kako se brzo naviknuo na
nju te da su “kliknuli”. Rekla nam je i kako na to ima utjecaja činjenica što je on sam po sebi jako drag i
nije agresivan. “On je baš jedan topli oblik autističnog djeteta. Funkcionira odlično u razredu, djeca ga
jako vole, a voli on i mene”, kazala nam je. Istaknula nam je kako je s ostalom djecom u razredu u prijateljskom odnosu.
Foto: Unsplash
S kojim se izazovima suočavaju pomoćnici u nastavi?
Kazala je kako se pomoćnici u nastavi najviše suočavaju s time što ne mogu nikako dobiti ugovore na neodređeno i zato što imaju malu plaću s obzirom na rad te je naglasila kako ne mogu ući u nekakve
koeficijente s profesorima, a to bi, kako nam je rekla, trebali jer svugdje izvan Hrvatske je to normalno.
Djeca s autizmom često znaju mijenjati svoje pomoćnike u nastavi čime se nanovo moraju prilagođavati
što im može stvarati dodatne poteškoće. Gagula nam je naglasila kako često životne okolnosti određuju
koliko dugo će se baviti ovim poslom. “Ovaj posao je prije svega human i morate ga voljeti. Ne možete to
raditi ako ne volite raditi s djecom”, kazala je te je istaknula kako je problem u ovom poslu taj financijski
dio, o kojem je ranije govorila, te zbog toga pomoćnici u nastavi često odlaze u potragu za drugim
poslom.
“Mladi ljudi ne mogu dobiti kredite na osnovu ovog posla, nisu nekakvi uvjeti, ali opet meni osobno ovaj
posao odgovara jer imam drugu situaciju doma. Imam dvoje djece s kojima želim provoditi više vremena i ne želim raditi posao da me nema po cijeli dan doma. Sve ovisi o prioritetima jer ljudi teže za nekakvim
poslovima, stabilnijim na neodređeno da bi mogli sutra nekakvu svoju egzistenciju riješiti. Mislim da je u
tome najveća kvaka zbog čega se ljudi ne odlučuju toliko biti pomoćnici u nastavi”, rekla je Gagula.
Foto: Unsplash
‘Za ovaj posao morate imati volju i živce’
Smatra kako bi stvari bolje funkcionirale kad bi se riješio status koeficijenata i povećala plaća. “Za ovaj posao morate imati volju i živce. Neki ljudi možda probaju ovaj posao raditi pa shvate da ne mogu raditi
s djecom, da nemaju dovoljno strpljenja. Sve vam ovisi i o tome kakvo je dijete, ima svakakvih slučajeva.
Ima pomoćnika u nastavi koji ovako poput mene minimalno trebaju pomagati djetetu, a ima onih koji uz
ovo što morate raditi s njima za školu, morate mu i fizički pomagati, znači ići s njim na wc”, kazala je.
Naglasila je kako ovaj posao nije za svakoga te da se mora vrlo dobro razmisliti o tome. S druge strane,
nastavila je, pomoćnici u nastavi vrlo brzo odustaju zbog razno raznih razloga, ili više ne mogu psihički ili
im je to prenaporno ili morate imat veliko strpljenje za to ili čak zbog tog nesređenog statusa što taj
posao ne može biti nikako izjednačen s drugim poslovima.
Kako svijet vide drugačiji od nas? ‘Autizam nije izlječiv poremećaj’
Unatoč navedenim poteškoćama u ovom poslu, Gagula nam je naglasila kako su im se od ove godine
poboljšali uvjeti rada te tako više nemaju prekid ugovora o radu, imaju božićnice i uskrsnice, darove za
djecu, sve što imaju i profesori. “Naravno, nemamo isti status, nemamo posao na neodređeno, ali sad
nemamo više prekide ugovora preko ljeta, što je do sada bio slučaj”, kazala nam je pomoćnica u nastavi.
Josipa Galić
Foto: Unsplash
*Tekst je objavljen u sklopu projekta “Pogledaj svijet kroz moje naočale” kojeg financira Agencija za
elektroničke medije kroz program poticanja novinarske izvrsnosti.