“Naša virtualna asistentica Nada uštedjela je preko 400 sati prosječnog trajanja pitanja i odgovora medicinskih stručnjaka te informirala puno zabrinutih ljudi. Presretni smo što smo mogli pomoći u kriznoj situaciji”, rekao nam je Dario Begonja (27), direktor marketinške tvrtke Hero Factory. Ovaj mladi inovator i poduzetnik rodom iz Privlake kraj Vinkovaca nakon diplome na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu pokrenuo je startup kojeg čini tim od sedam mladih zaljubljenika u digitalni marketing i web tehnologije. U jeku pandemije došli su na ideju da pomoću automatskih konverzacijskih robota ili chatbota pomognu zdravstvenim djelatnicima. Projekt su uspješno proveli u suradnji s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, a Dario kaže kako su rezultatima i više nego zadovoljni.
Upitali smo ga više o projektu i ulozi chatbota, kako je korona kriza utjecala na njihovo poslovanje, koji problemi muče hrvatske startupove, kako su izgledali počeci Hero Factoryja, na koje načine pomažu malim i srednjim poduzetnicima, što sve nudi marketinška aplikacija na kojoj trenutno rade te kakvi su im planovi za dalje.
Kako u Hero Factoryju gledate na krizu izazvanu korona virusom? Koliko je ona utjecala na vaše poslovanje?
Čim su prvi znaci pandemije krenuli, povukli smo se u rad od doma. Uredi su nam inače u ZICER-u koji okuplja veliki broj poduzetnika, a imamo mladi tim s puno baka i djedova koje nismo htjeli ugroziti. Nakon toga, ubrzo su nam se počeli javljati poduzetnici s kojima smo imali aktivne ugovore o suradnji i kojima je posao u potpunosti ili djelomično stao. Dogovorno smo zamrznuli sve takve ugovore. Srećom, bili smo dovoljno konstruktivni i uporni za vrijeme trajanja pandemije da smo uspjeli ostvariti lijepe rezultate i ponosno možemo reći da smo uspješno prebrodili taj period bez ijednog otkaza ili smanjivanja plaća.
Najstresnija se stavka događala svaki dan dok su stizale nove vijesti Kriznog stožera, jer je svaka izmjena u mjerama značila da praktički radimo sve strategije za sve klijente iznova. No drago nam je da su mjere odradile svoje i da se, kao društvo, polako vraćamo u normalno funkcioniranje.
Kako ste došli na ideju za automatske konverzacijske robote? Kako su ovaj inovativan projekt dočekali u HZJZ-u?
U jeku svih tih promjena, pratili smo medije – kako opće vijesti, tako i specifične profesionalne zajednice u kojima se krećemo. Kako se mi chatbotima, odnosno automatskim konverzacijskim virtualnim asistentima, bavimo već duže vrijeme, pažljivo pratimo i novosti iz te zajednice. Upravo iz tog izvora saznali smo da je Microsoft napravio takvo rješenje za SAD te da su u Velikoj Britaniji, Španjolskoj i Indiji u tijeku slični pothvati.
Zasluge za ideju i veliku većinu realizacije idu našim članovima – Barbara Slopko i Matko Antun Bekavac su saznali za to, sazvali Skype sastanak, pitali ostatak ekipe jesmo li za, svi smo se složili u pet minuta da želimo pomoći – i to je to. Jednako brzo je i HZJZ objeručke prihvatio naš prijedlog donacije, potvrdivši da će im to uštedjeti puno vremena.
Objasnite nam kako funkcionira Messenger HZJZ-a putem kojeg su se ljudi mogli informirati o korona virusu.
Sam chatbot na Messengeru funkcionira tako da vas vodi kroz set unaprijed postavljenih pitanja i odgovora kroz koje možete saznati sve što želite i trebate u vezi korona virusa – uključujući provjeru simptoma, vijesti, mitove i slično. Nedavno smo dodali i priče malih heroja – različitih poduzeća i timova koji su pomagali svojim rješenjima kroz cijeli ovaj period. Vjerujem da je ovo projekt koji će živjeti još jako dugo, čak i nakon što pandemija završi u ropotarnici povijesti.
Projekt je zaživio u rekordnom roku. Koliko je prošlo od ideje do realizacije?
Prvu smo verziju pripremili već unutar dva dana. To je bio kostur potreban da lakše pojasnimo funkciju i način rada svima uključenima u odluku o potrebi za takvim sustavom. To je izuzetno ubrzalo proces jer smo dobili odobrenje istu tu večer. Stručnjaci iz HZJZ-a su nam potvrdili da bi im takvo rješenje uštedjelo puno vremena. Nakon toga smo još dodavali preostali ključni sadržaj, a zatim je nekoliko dana potrajalo službeno odobravanje HZJZ i WHO sadržaja na samom chatbotu.
Sveukupno, nakon tjedan dana zajedničkih napora i dugih sati, rješenje je već bilo pušteno u pogon. Nismo imali ni klasičnih financijskih projektnih zavrzlama jer je riječ o našoj donaciji rješenja za korona virus, tako da nije bilo nikakvih ograničenja da želja i trud budu nagrađeni brzim lansiranjem.
Jeste li zadovoljni dosadašnjim rezultatima? Na koliko su upita roboti dosad odgovorili i je li ovaj projekt ispunio vaša očekivanja te uštedio vrijeme zdravstvenim djelatnicima?
Prezadovoljni smo inicijalnim rezultatima, dok je kasnije došlo do velikog usporavanja broja upita. Naravno, dogodio se i prirodan pad zbog manje briga i manje nejasnoća ljudi kad su se priviknuli na novu epidemiološku situaciju. Ukratko, ljudi su bili više upoznati sa situacijom, reagirali su mirnije i nisu imali toliko upita. No, isto tako, vjerujem i da je riječ o manjku navike opće javnosti da mogu koristiti takve sustave za informiranje.
Proći će još neko vrijeme prije nego chatboti postanu opcija za većinu populacije kod nas – čak i kad ih mediji ne naglašavaju. U konačnici, naša virtualna asistentica Nada uštedjela je preko 400 sati prosječnog trajanja pitanja i odgovora medicinskih stručnjaka te informirala puno zabrinutih ljudi egzaktnim, jasnim i provjerenim informacijama iz prve ruke. Mi smo presretni što smo mogli pomoći u ovakvoj situaciji!
Predstavite nam Hero Factory. Kako su izgledali vaši počeci i na koje sve načine pomažete manjim i srednjim poduzetnicima?
Hero Factory je tim od sedam mladih zaljubljenika u digitalni marketing i web tehnologije. Prije nekoliko godina okupio sam ranije povremene suradnike kojima sam bio oduševljen i zajedno smo pokrenuli novu priču – ispočetka kao tim freelancera, a ubrzo je otvoreno i poduzeće. U počecima smo radili otprilike kao sad za vrijeme korone – svi odvojeni, uz online sastanke i povremena viđanja i druženja. Ubrzo je to dobilo konkretne konture, počeli smo raditi u zajedničkim uredima i pokrenuli ozbiljnu priču.
U radu s malim i srednjim poduzetnicima, izrađivali smo marketinške strategije, vodili različite digitalne kanale marketinga i izrađivali ili popravljali web stranice. Ukratko, radili sve potrebno da podignemo broj i vrijednost prodaja poduzećima. Time se bavimo i danas, s time da polako automatiziramo dijelove procesa i time još dodatno smanjujemo ulazne troškove za mala poduzeća.
Jedni ste od pobjednika posljednje ZICER-ove Startup Factory generacije. Koliko vam znače natjecanja poput ovog? Koji problemi muče hrvatske start-upove?
Da, vrlo smo zahvalni ZICER-u na prilici. To je zaista jedna jako lijepa priča. Za sve koji ne znaju, zamislite ogromnu halu kojoj ne vidite kraja s puno drvenih kućica u zatvorenom, a u svakoj kućici imate uzbudljive mlade startupe koji rade sve – od robota i različitih analitičkih automatizacija, preko ogromnih dronova i 3D printeraša do napredne analize odlagališta smeća ili fontova za disleksičare. Svima je zajedničko da su inovativni, puni elana, nevjerojatno susretljivi i prijateljski nastrojeni. Pritom su tu svi uvjeti koje si inače takvi startupovi ne mogu priuštiti – od velikih konferencijskih dvorana i ogromne kuhinje do računala i drugih naprednih tehnologija ili, na primjer, laboratorija. Uz sve to, imate i puno savjetnika iz različitih područja uvijek pri ruci – ili imate povezane ljude koji će već nekoga preporučiti. I, naravno, ulažu financijski u razvoj startupova, a i spajaju ih s investitorima. Time vjerujem da sam rezimirao sva rješenja za probleme koje muče hrvatske startupove.
Neminovno je tu još čitav niz drugih – ne treba zatvoriti oči pred činjenicom da nismo atraktivno emitivno tržište i da još nemamo razvijenu mrežu investicija, niti da nažalost još ne vučemo povoljne makroekonomske i političke odluke koje bi to olakšale. No treba gledati i onu svjetliju stranu, a to je da ima puno pozitivnih priča, unatoč cijeloj toj nepovoljnoj klimi.
Koliko je digitalni marketing razvijen u Hrvatskoj?
Smatram da se na pitanje razvijenosti digitalnog marketinga u Hrvatskoj može odgovoriti na barem četiri načina. Ako gledamo vrhunske, velike korporacije koje su tu prisutne, kao i napredne, uspješne agencije koje rade s njima, neminovno je da razvojem idemo u korak s globalnim tržištem, što pokazuju i međunarodne nagrade koje naše uspješne agencije redovno osvajaju. S druge strane, imamo i primjer velikih poduzeća koja su kasno počela s naprednijom digitalizacijom i sad imaju puno toga za nadoknaditi s malo iskoristivih podataka od ranije. Stoga ili jako brzo napreduju jer su primorani ili gube korak s mlađim konkurentima.
Treći i četvrti aspekt odgovora uključivao bi mala poduzeća. U jednu ruku, velika želja postoji. Tako pokazuju naša istraživanja, kao i redovni kontakti sa stotinama manjih poduzeća. U drugu ruku, uvjeti za kvalitetno ispunjavanje tih želja nisu adekvatni. Radi se s malim maržama na malom tržištu, malo je prostora za testiranje novih smjerova, a promašaji i pogreške bi trebale biti utiranje puta do uspjeha.
Kako napreduje vaša aplikacija koja malim tvrtkama olakšava upravljanje digitalnim marketingom? Na čemu sve trenutno radite?
Pokrenuli smo razvoj aplikacije za digitalni marketing malih poduzetnika upravo zato kako bi smanjili ulazne troškove pametnog marketinga, uštedjeli im vrijeme i pružili brzo znanje koje im trenutno ili nije dostupno ili je razbacano diljem Interneta. Naime, oni nemaju vremena za sve to, uz borbe sa svakodnevnim poslom.
Trenutno radimo na zaista puno toga. Imamo manje svakodnevnog posla s klijentima zbog korone, a sve to nam je usporilo i razvoj marketinške aplikacije zbog manjka testera na stvarnom tržištu koje se ugasilo preko noći. No gledali smo na to kao na veliku priliku. Razvili smo dijelove poslovanja, ponajprije u dijelu analitike i automatizacije, koje inače ne bismo uspjeli barem još godinu dana. Sve to sad prebacujemo i u aplikaciju pa ćemo po izlasku iz ove cijele priče imati i još kvalitetniju platformu za poduzetnike. Dodatno, za vrijeme pandemije, unaprijedili smo i naše chatbote, donirali iste HZJZ-u, Gradu Vinkovcima, a zatim i drugim civilnim stožerima.
Koji su vam planovi i želje za budućnost?
Radimo i na tome da sve to ne bude samo kratkoročni brzi flaster, nego da pomaže svim tim sredinama i ubuduće, u periodu mira i zdravlja. Upravo to su nam i glavne želje za budućnost – elana će biti, dobrih klijenata i projekata će uvijek biti, svega će biti dok god imamo snažno i stabilno zdravstveno i ekonomsko okruženje, kao i sve te hrabre poduzetnike koji su i u doba korone pokazali svoju veličinu.
Možete li živjeti od svog biznisa i što biste poručili mladim poduzetnicima?
Sretan sam što mogu reći da, uz sjajan tim i izvrsne klijente, čak i u ovakvim vremenima uspijevamo živjeti od svog posla, bez vanjskih investicija. Mladim bih poduzetnicima poručio da je pokretanje i vođenje vlastitog posla nešto što zaista morate voljeti. Istina je sve što govore za poteškoće, papirologije, nepravednosti i nepravilnosti, kao i za nepoticajnu poduzetničku klimu, ali ono o čemu se ne priča dovoljno projekti su poput ZICER-a koji služe kao protuteža takvom okruženju.
Ono o čemu se treba puno više pričati satisfakcija je i uživanje u tome kada si sami stvorite i priuštite stvari koje želite, a pogotovo kada to radite u timu ljudi kojeg ste sami birali i u čijem društvu uživate svaki dan. Oni su ono što mene pogoni iz dana u dan.
Maja Šubarić Mahmuljin
Foto: privatna arhiva