“Uživam u svom poslu, ali činjenica da sam svojoj obitelji dostupna i da ne moram nikome polagati račune kada trebam odvesti dijete na pregled – to je neprocjenjivo”, rekla nam je poduzetnica Petra Begović. Ova magistra komunikologije i povijesti ističe kako su mediji bili prisutni u svakoj fazi njezina života. Diplomirala je na Fakultetu hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu gdje radi kao vanjska suradnica na kolegijima iz područja televizijskog novinarstva i istraživanja masovne komunikacije.
Gotovo 11 godina radila je na lokalnoj televiziji, godinu dana okušala se u nakladništvu, a od studenoga 2021., kada je osnovala Tvornicu komunikacije, plovi poduzetničkim vodama. Petra živi u Zaprešiću sa suprugom Vladimirom i sinom Andrijom.
Upitali smo je o počecima poduzetništva, Tvornici komunikacije koju uspješno vodi, usklađivanju poslovnog i privatnog života, položaju žena u poduzetništvu te što bi poručila onima koji tek kreću u ovu avanturu.
Kako to da ste se odlučili na poduzetništvo?
Moja poduzetnička priča počinje u ožujku 2021. kada smo prijatelj D. i ja sjedili na kavi i pitao me imam li obrt. Tada sam intenzivno počela razmišljati o toj mogućnosti, o otvaranju obrta uz tadašnje zaposlenje. Spletom okolnosti, nekoliko mjeseci kasnije trebala sam donijeti odluku i tada sam napokon odlučila postati poduzetnica. Najveća motivacija za pokretanje vlastitog posla bila je želja da se počnem baviti sličnim stvarima na drugačiji način.
Od kuda ideja za tvrtku Tvornica komunikacije? Čime se sve bavite?
Mediji su prisutni u svakoj mojoj životnoj fazi. Od osnovne i srednje škole, pisanja tekstova u novinarskoj grupi, vođenja radijskih emisija pa sve do različitih uloga koje sam imala na lokalnoj televiziji. Na nju sam došla kao studentica Hrvatskih studija, a zadržala sam se punih 11 godina. Na Televiziji Zaprešić/Zapad sam doslovno odrasla. Naučila sam puno toga i neke stvari koje danas radim u sklopu Tvornice komunikacije stekla sam upravo na tom radnom mjestu. Kada sam postala supruga i majka, prirodno su se moji prioriteti zaokrenuli i sve je vodilo prema tome da krenem vlastitim putem.
Tvornica komunikacije pruža kreativne usluge u području odnosa s javnošću i djelatnosti priopćavanja. Najtraženije usluge su kreiranje sadržaja za društvene mreže, pisanje tekstova za medije, kontakt s medijima te pisanje tekstova za blog. U posljednje vrijeme sam okružena planovima tako da pišem komunikacijske, marketinške ili poslovne planove. Pisanje u svim oblicima i na svim komunikacijskim kanalima srž je djelovanja Tvornice komunikacije.
Što je sve potrebno za uspješno poslovanje? Koji vam je najdraži projekt i zašto?
Dobila sam poticaje za samozapošljavanje u listopadu 2021. i nekoliko dana kasnije, 11. studenog, službeno je otvorena Tvornica komunikacije. Za uspješno poslovanje potrebno je poznavati sebe i svoj biznis kako bismo u njemu dosegnuli one s kojima želimo raditi. Prepoznajte svoje jake strane i nudite usluge u tom području.
Vaše poslovanje ne određuje jedan klijent. Odlasci i dolasci klijenata sastavni su dio poslovanja. Budite održivi – planirajte prihode i vodite brigu o rashodima. Budite odvažni uložiti u svoje znanje jer je to najbolja investicija koja se često dvostruko vraća.
Svaki projekt u kojem klijent i ja gradimo odnose i zadovoljni smo međusobnom suradnjom meni je najdraža stvar na svijetu. Volim kad klijent prepozna dobar plan, kada odobri kreativan sadržaj, kad te tjera da budeš što bolji u izvršavanju zadataka. Trenutačno radim na zabavnim projektima i uživam u svom poslu.
Koje osobine su poželjne za jednu poduzetnicu? Ima li u području kojim se bavite više žena ili muškaraca?
Osobine ili vrijednosti koje meni pomažu u poduzetništvu su entuzijazam, podrška i fokus. Nema toga izazova koji entuzijazam ne može riješiti. Mislim da svaki poduzetnik radi najbolje što zna. Iz mog iskustva, uspješniji su oni koji su na svom putu otvorenim novim idejama i ulaganju u sebe.
Čini mi se da sam dosad radila s podjednako žena i muškaraca. Mislim da je takav omjer i u samoj industriji. Poznavanje komunikacijskih pravila osnovno je pravilo u svakom poslu, osobito u području odnosa s javnošću i djelatnosti priopćavanja. Tako da na kraju dana svejedno je s kim komuniciram, važnije je da znamo zašto i kako komuniciramo i što nam ta komunikacija donosi sutra.
Je li lako biti poduzetnica u Hrvatskoj? Kakav je položaj žena u poduzetništvu? Ima li predrasuda i razlika u zaradi?
S obzirom na to da se u posljednjih nekoliko tjedana vodi rasprava koliko uspješna žena poduzetnica zarađuje, mislim da to dovoljno govori kako je biti poduzetnica u Hrvatskoj. Nije dobro kada žena radi jer tko čuva djecu, nije dobro ako je doma jer zašto ne radi. Nesrazmjer u očekivanjima društva i zadovoljavanja vlastitih potreba može iscrpiti. Smatram da svatko radi izbor – moj izbor je put u poduzetništvo u odnosu na rad od 9 do 17 sati u uredu.
Ako sam odgovorna i pouzdana u poslovanju te kvalitetno izvršavam sve usluge, mislim da je to najbolji način da razbijem svaku predrasudu. Ako je u određenim poslovnim situacijama i došlo do predrasuda, vrlo brzo je taj odnos završio. Što se tiče zarade, ne razmišljam o tome koliko zarađuje moj kolega iz industrije. Važnije mi je da surađujemo zajedno i proizvodimo uspješne priče.
Tek svaka deseta žena u Hrvatskoj je poduzetnica. Zašto je tome tako i kako privući žene da se odvaže na ovaj korak?
Zanimljivo je da se žene najčešće odlučuju ući u poduzetništvo zbog obitelji i lakšeg balansa između obiteljskih i poslovnih obveza. S druge strane, često ne ulaze u poduzetništvo jer nemaju podršku, osjećaju strah, nisu dovoljno odvažne suočiti se sa svim izazovima koje nosi poduzetništvo. Također je važno vidjeti u kakvom okruženju se nalazi buduća poduzetnica – u društvu u kojem je to prihvatljivo ili se od žene očekuju neke druge uloge?
U mom slučaju, sve upitnike iznad glave u poduzetništvu briše podrška. Moja najveća je suprug Vladimir, a sin Andrija možda ne razumije taj model rada od kuće, ali sigurna sam da uživa u tome.
Predajete komunikologiju na Fakultetu hrvatskih studija. Što sve učite studente/ice?
Da, od pandemijske 2020. uključena sam u rad Fakulteta hrvatskih studija kao vanjska suradnica. Držim vježbe (praktikum) na kolegijima iz područja televizijskog novinarstva i istraživanja masovne komunikacije. Potičem ih da kreativno razmišljaju o području kojim će se baviti, često u prvih pet minuta objasnim zadatak i grupe moraju napisati televizijsku vijest, osmisliti temu, snimiti nekoliko kadrova u okruženju fakulteta.
Reakcije su pozitivne jer svi učimo kako biti kreativan, razmišljati izvan okvira i na kraju čuti osvrt koji nas potiče da budemo bolji. Studenti donose posebnu vrstu energije. Treba biti strpljiv, poticati ih na odgovorno izvršavanje obveza, ali kada u sve ubacimo igru i kreativnost, postižemo najbolje rezultate.
Uz to što ste poduzetnica, supruga ste i majka. Kako balansirate između poslovnih i obiteljskih obaveza?
Obitelj je glavni pokretač u svemu što radim. Volim svoj posao i uživam u njemu, ali činjenica da sam svojoj obitelji dostupna i da ne moram nikome polagati račune kada trebam odvesti dijete na pregled – to je neprocjenjivo.
Poduzetništvo mi omogućuje da uspješno balansiram rad s klijentima, rad sa studentima na Fakultetu kao i balans između privatnih i obiteljskih obveza. Da sam negdje fiksno vezana radnim vremenom od 9 do 17 sati, trebala bih se nekih stvari odreći, a mislim da ne to ne bi bilo to da se ne bavim nečim u čemu sada uživam. Lako je uz podršku i entuzijazam.
Što biste još voljeli ostvariti na poslovnom planu?
Kada se osvrnem na svoj poduzetnički put, ponosna sam na sve što sam dosad realizirala. Zahvalna sam na povjerenju svojih klijenata, s nekima surađujem od početka svog poslovanja, neki su se poput neke čarolije pronašli na mom putu i zajedno gradimo odnose i proizvodimo uspješne priče. Svaka suradnja uči me kako što bolje odraditi zadatak, biti odgovorna i naučiti postavljati granice. Otvorena sam dobrim prilikama i poslovnim izazovima uz balans s obiteljskim životom.
U svibnju sam lansirala digitalnu knjigu “Planiraj sadržaj bez stresa” za koji sam dobila izvrsne reakcije. Na tom tragu, u planu je provesti neke radionice o temama kojima se usko bavim: medijima, planom i sadržajem. Radim s inspirativnim klijentima i zabavni projekti su ispred mene, ali mislim da će nam dobro doći opuštenije ljeto.
Vaša poruka za kraj. Što biste poručili mladim ženama koje se tek odlučuju na poduzetništvo?
Budite odvažne, ali informirane. Budite stručne, ali znatiželjne. U svakom danu možemo naučiti nešto novo o poduzetništvu, o struci kojom se bavimo, o uspješnom vođenju financija, o poznavanju računovodstvenih i poreznih pojmova.
Ako niste sigurne, pitajte i tražite provjerene savjete. Uložite u sebe i poslovnog mentora. Uživajte u svom poslu i na vrijeme postavite granicu.
Maja Šubarić Mahmuljin
Foto: Ivan Crnjak
*Tekst je objavljen u sklopu projekta „Žene u 21. stoljeću- je li jednakost nedostižna?“ kojeg financira Agencija za elektroničke medije.